ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
سوره اخلاص
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)
بگو : فقط الله ، یکتا است .
اللَّهُ الصَّمَدُ(2)
الله، سَرورِ والای بی نیازی است و همه نیازمند به او اند.
لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ(3)
نزاده است و زاده نشده است .
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُواً أَحَدٌ (4)
و هیچ چیز برایش همتا و همگونی نبوده است.
تفسیرآسان درفهم قرآن
در سوره فوق مسائل ذیل مطرح شده است :
1 - الله درذات، صفات و افعال یکتا است که به این توحید گفته
می شود و توحید بر سه قسم است :
(أ) توحید الوهیت یعنی تمام عبادات را مخصوص الله دانستن
وفقط و فقط او را به تنهائی عبادت و پرستش نمودن و در این
امر کسی را همراه او شریک قرار ندادن.
(ب) توحید ربوبیت یعنی تنها الله را خالق،مالک و مدبر دانستن
و کسی را همراه وی شریک ندانستن .
(ج) توحید اسماء و صفات یعنی تمام نامها وصفاتی که در قرآن
واحادیث صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم برای الله
متعال بکار برده شده آنها را بدون بیان کیفیت ، و بدون تأویل
،تشبیه و تعطیل همه وهمه را قبول نمودن و الله را در آنها یکتا
و بی همتا دانستن.
2 - الله سَرورِ والای بی نیازی که برطرف کننده نیازمندیها است .
3 - الله نزاده است و نه هم زاده شده است یعنی نه فرزندی دارد
و نه هم پدرومادری دارد.
4 - در این سوره رد نظریه یهودیانی است که والعیاذ بالله
عزیرعلیه السلام را فرزند الله می دانند.
5 - در این سوره رد ایده نصرانیهائی است که والعیاذ بالله
عیسی علیه السلام را فرزند الله می دانند.
6 - در این سوره رد افکار و عقیده مشرکانی است که والعیاذ
بالله فرشتگان را دختران الله می دانستند.
7 - در این سوره رد زرتشیانی است که قائل به دو خدا اند .
8 - در این سوره رد تمام مشرکانی است که به نوعی در ذات،
اسماء وصفات و افعال الله متعال شرک می آورند.
7 - الله در ذات، صفات و افعال همتاء و همانندی ندارد.
8 - در این سوره رد افکار و اندیشه کسانی است که صفات الله
را با صفات مخلوق شبیه دانسته ویا اینکه مخلوق رادر کاری از
کارها و یا درصفتی ازصفاتی شبیه الله می دانند.