۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیر آســــــــــان در فهم قرآن (سوره اخلاص)

سوره اخلاص

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) 


بگو : فقط الله ، یکتا است . 


اللَّهُ الصَّمَدُ(2) 


الله، سَرورِ والای بی نیازی است و همه نیازمند به او اند. 


لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ(3) 


نزاده است و زاده نشده است . 


وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُواً أَحَدٌ (4) 


و هیچ چیز برایش همتا و همگونی نبوده است.   

 

تفسیرآسان درفهم قرآن  

 

در سوره فوق مسائل ذیل مطرح شده است :  

1 - الله درذات، صفات و افعال یکتا است که به این توحید گفته 

 می شود و توحید بر سه قسم است :  

(أ) توحید الوهیت یعنی تمام عبادات را مخصوص الله دانستن  

وفقط و فقط او را به تنهائی عبادت و پرستش نمودن و در این 

 امر کسی را همراه او شریک قرار ندادن.   

(ب) توحید ربوبیت یعنی تنها الله را خالق،مالک و مدبر دانستن  

و کسی را همراه وی شریک ندانستن .  

(ج) توحید اسماء و صفات یعنی تمام نامها وصفاتی که در قرآن  

واحادیث صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم برای الله  

متعال بکار برده شده آنها را بدون بیان کیفیت ، و بدون تأویل  

،تشبیه و تعطیل همه وهمه را قبول نمودن و الله را در آنها یکتا  

و بی همتا دانستن.  

2 - الله سَرورِ والای بی نیازی که برطرف کننده نیازمندیها است . 

 

3 - الله نزاده است و نه هم زاده شده است یعنی نه فرزندی دارد 

 و نه هم پدرومادری دارد.  

4 - در این سوره رد نظریه یهودیانی است که والعیاذ بالله  

عزیرعلیه السلام را فرزند الله می دانند.  

5 - در این سوره رد ایده نصرانیهائی است که والعیاذ بالله  

عیسی علیه السلام را فرزند الله می دانند.  

6 - در این سوره رد افکار و عقیده مشرکانی است که والعیاذ  

بالله فرشتگان را دختران الله می دانستند.  

7 - در این سوره رد زرتشیانی است که قائل به دو خدا اند .  

8 - در این سوره رد تمام مشرکانی است که به نوعی در ذات،  

اسماء وصفات و افعال الله متعال شرک می آورند.  

7 - الله در ذات، صفات و افعال همتاء و همانندی ندارد.  

8 - در این سوره رد افکار و اندیشه کسانی است که صفات الله  

را با صفات مخلوق شبیه دانسته ویا اینکه مخلوق رادر کاری از  

کارها و یا درصفتی ازصفاتی شبیه الله می دانند.