ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
سوره فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1)
بگو : پناه می برم به پروردگار شگاف.
مِن شَرِّ مَا خَلَقَ (2)
از شر هر آنچه که آفریده است .
وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3)
و از شرّ ماه زمانیکه غروب می کند.
وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ(4)
و از شرّ دمندگان در گره ها.
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ(5)
و از شرّ حسود بدان گاه که حسد می ورزد .
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ(1)
بگو : پناه می برم به پروردگار مردم.
مَلِکِ النَّاسِ (2)
به مالک و حاکم ( واقعی ) مردم .
إِلَهِ النَّاسِ (3)
به معبود ( به حقّ ) مردم .
مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4)
از شر وسوسه گری که بسیاررفت و آمد کننده است.
الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (5)
همانی که در سینه های مردم به وسوسه می پردازد .
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6)
( خواه ) از جنّیها (باشد) و (یا) انسانها .
تفسیر آسان در فهم قرآن
از دوسوره فوق مطالب ذیل فهمیده می شود:
1 - ذات پناه دهنده ای وجود دارد که همان پروردگار ، مالک و
معبود به حق مردم باشد که پروردگار شگاف است ، این ذات پناه
دهنده از پناه برنده واز آنچه از شر او پناه برده می شود بسیار
قوی تراست .
2 - ذات پناه گیرنده ای وجود دارد که پیامبر بزرگواراسلام و
امتش باشد، که به تنهائی و بدون توفیق الله مهربان نمی توانند با
این شرور مقابله نمایند ونیاز به یک پناهگاه قوی و پناه دهند
نیرومند دارند.
3 - چیزهای شروری وجود دارد که باید از شرآنها به الله پناه
برد وکه بعضی ازآنها در این دوسوره چنین بیان شده است :
(أ) شر مخلوقات.
(ب) شرماه وتاریکی بعداز غروب آن .
(ج) شرّ دمندگان در گره ها .
(د) شرّ حسودان .
(هـ) شر وسوسه گری که در سینه ها به وسوسه یعنی اجرای کارهای
زشت در ذهن می اندازد .
4 - الله معبود به حق مردم است .
5 - الله پروردگارمردم است .
6 - الله مالک مردم است .
7- زمانی که نام الله گرفته شود شیطان از قلب فرار می کند و
زمانی که قلب خالی از یاد الله گردد شیطان برای وسوسه می آید.
8 - حسادت کار زشتی است .
9 - دمیدن در گرها و جادو گری حرام است .
10 - محل وسوسه گری شیطان قلب است که در سینه قرار دارد.
11 - شیاطینی انسی وجود دارد.
12 - شیاطینی جنّی وجود دارد .