۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

مسواک زدن زمان ورود به منزل و خانه

                        بخش چهارم: رساله  

  

           (سنتهای نابود شده و ممنوعات مروّجه)   

 

سنت (3)  

مسواک زدن زمان ورود به منزل و خانه 

امام مسلم از عایشه رضی الله عنه روایت نموده که ایشان فرمودند: پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم هرگاه وارد خانه ی خویش می شدند اول مسواک می زدند. 

تبصره : مسواک زدن در تمام اوقات و حتی برای فرد روزه دارمطابق با قول صحیح سنّت می باشد و اما سنّت بودن آن در موارد خاصی تأکید بیشتری شده است ودر باره مسواک زدن و تشویق به این امربیشتر از یکصد حدیث آمده است .

 در صحیح بخاری از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: همانا من زیاد شما را به مسواک زدن تشویق نمودم .

 ابن القیم رحمه الله در کتاب زاد المعاد می نویسد: در مسواک زدن منافع متعددی وجود دارد: دهان را خوشبو می کند،لثه ها را سفت و محکم می کند، بغلم را کم می کند، چشم را نورانی می کند، زردی روی دندانها را از بین می برد، معده را سالم می کند، آواز را صاف می کند، بر هضم غذا کمک می کند، حلق را روان می کند، انسان را بر تلاوت،ذکر ونماز با نشاط می گرداند، خواب درو می کند ، پروردگار را راضی می کند، فرشتگان این عمل را دوست می دارند و به نیکیهای انسان می افزاید.

آری این که زمان ورود به خانه و منزل مسواک زدن سنت است یکی ازمواردی است که مسواک زدن در آنها تأکید شده است علاوه از این موارد دیگری نیز وجود دارد به در ذیل بیان خواهد شد:

1 - زمانی که بوی دهان متغیر گردد در بخاری معلقا و با صیغه جزم و همچنین در نسائی و مسند احمد بن حنبل از عایشه رضی الله عنها روایت است که ایشان فرمودند: پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: مسواک زدن باعث پاکی دهان و رضا مندی پروردگار می گردد.

2 - زمان شروع نمودن نماز، در بخاری و مسلم از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر بر امتم سخت نبودی به آنها دستور ایجابی می دادم که زمان شروع هر نمازی مسواک بزنند.

3 - زمان شروع وضو؛ همانگونه که در مسند احمد بن حنبل آمده که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر بر امتم سخت نبودی به آنها دستور (ایجابی) می دادم که به همراه هر وضو مسواک بزنند.

ودر بخاری تعلیقا و با صیغه جزم چنین آمده : اگر بر امتم سخت نبودی به آنها دستور (ایجابی) می دادم تا زمان شروع هر وضو مسواک بزنند.

 احمد شاکر رحمه الله این روایت را صحیح قرار داده است .

جهمور اهل علم بر این باورند که جای مسواک زدن در وضو هنگام مضمضه ودهان آب کشیدن است .

4 - زمان بیدار شدن از خواب بنابر روایت حذیفه رضی الله عنه که در بخاری و مسلم آمده که ایشان فرمودند: پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم هر گاه شب (برای عبادت) بیدار می شدند دهانشان را مسواک می زدند.

5 - هنگام تلاوت قرآن در روایت (صحیحی) درابن ماجه از علی رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا دهانهای شما راههای قرآن است آنها را با مسواک زدن پاک کنید.