۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۳۷ - حکم سلام بر بچه و مصافحه ی بعد از سلام

                       بخش سوم: رساله:  

           (سنتهای نابود شده و ممنوعات مروّجه

  

سنت (2)  

بچه ها را سلام نمودن ومستحب است که با هرسلامی مصافحه نمودن

در بخاری ومسلم چنین آمده : روایت است که انس بن مالک رضی الله عنه بر بچه ها گذر نمودند و آنها را سلام کردند و سپس فرمودند که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نیز(بچه ها را ) سلام می کردند.

ودر روایت ابوداود آمده وآن را آلبانی نیزصحیح قرار داده که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (ما من مسلمین یلتقیان فیتصافحان إلا غفر لهما قبل أن یتفرقا)

یعنی : نیست دو مسلمانی که با یکدیگر ملاقات نموده ومصافحه کنند وبا یکدیگر دست بدهند مگر اینکه قبل از جدا شدن از یکدیگر گناه آنها بخشیده می شود.

در صحیح بخاری آمده که قتاده رحمه الله می گوید: من به انس رضی الله عنه گفتم : آیا در میان صحابه رضی الله عنهم این رسم بود که با یکدیگر دست داده مصافحه کنند (انس رضی الله عنه) فرمودند: بله (در میان آنها رسم دست دادن ومصافحه نمودن بوده)

تبصره : درسلام نمودن بر بچه ها این فوائد حاصل می شود:

1 -  ما آنها را از کوچکی بررعایت نمودن آداب شرعی و عمل نمودن به دستورات پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم عادت می دهیم .

2- نفس ما بر تواضع ونرم برخورد نمودن با دیگران عادت می نماید.

این از علامات کوچک قیامت است که فقط بر افرادی که می شناسیم سلام کنیم در روایت مسند احمد از ابن مسعود رضی الله که آن را آلبانی نیز صحیح دانسته چنین آمده که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:إن من أشراط الساعة إذا کانت التحیة على المعرفة"     

یعنی : تنها بر آشنایان سلام نمودن از نشانیهای قیامت است.

در روایت دیگری ازمسند احمد که آن را آلبانی نیز صحیح دانسته چنین آمده که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (إن بین یدی الساعة تسلیم الخاصة...) یعنی در نزدیکی قیامت (فقط ) بر افراد خاصی سلام می شود.

بهترین الفاظ سلام : (السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته) می باشد و دلیل این مطلب روایتی است که در ترمذی آمده و آلبانی نیز آن را صحیح دانسته که ابوهریره رضی الله عنه می فرماید : فردی بر مجلسی که در آن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نشته بودند گذر نمود وگفت (السلام علیکم) رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (ثواب ده نیکی به او داده شد) فرد دیگری گذر نمود وگفت (السلام علیکم ورحمة الله) رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (ثواب بیست نیکی به او داده شد) فرد سومی گذر نمود وگفت (السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته) رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (ثواب سی نیکی به او داده شد).

روش پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم همانگونه که ابن القیم در زاد المعاد ذکرکرده نیز همین بوده که سلامش را به (وبرکاته) بپایان می رسانده یعنی : (السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته) می گفته است.