۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حکم قرآن خواندن و وارد مسجد شدن در حالت جنابت


_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_


پرسش: آیا زن حائضه و مرد جنب می تواند قرآن بخواند ویا به قرآن مجید دست بزند و یا وارد مسجد شود؟


پرسش : در این شکی نیست که اگر زن و مرد با وضو و پاکی قرآن مجید تلاوت کنند بهتر است، ولی در هیچ آیه قرآن وحدیث صحیحی نیامده است که برای خواندن قرآن و یا سایر عبادت بجز نماز و طواف کعبه، طهارت و وضو واجب و ضروری است، بلکه دراحادیث صحیح متعددی اشاره به این شده است که فرد مسلمان در حالت جنابت نجس نمی گردد و در هر حالت می تواند ذکر کند و قرآن گوش کند و یا قرآن بخواند ویا وارد مسجد شود، در این باره به احادیث صحیح زیر توجه نمایید:


1- (صحیح) عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَقِیَهُ فِی بَعْضِ طَرِیقِ المَدِینَةِ وَهُوَ جُنُبٌ، فَانْخَنَسْتُ مِنْهُ، فَذَهَبَ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ جَاءَ، فَقَالَ: «أَیْنَ کُنْتَ یَا أَبَا هُرَیْرَةَ» قَالَ: کُنْتُ جُنُبًا، فَکَرِهْتُ أَنْ أُجَالِسَکَ وَأَنَا عَلَى غَیْرِ طَهَارَةٍ، فَقَالَ: «سُبْحَانَ اللَّهِ، إِنَّ المُسْلِمَ لاَ یَنْجُسُ».

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم او را در برخی از (کوچه ها) و راهای مدینه در حالی که جنب بوده دیده اند، او آهسته یک سورفته و بعد از این غسل نموده به نزد (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) آمده است، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: ای ابوهریره کجا بوده ای؟ (ابوهریره) گفت: من جنب بودم و ناپسند داشتم که با شما همنشینی نمایم، و در حالی که من ناپاک هستم، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: سبحان الله، همانا مسلمان که نجس و پلید نمی گردد.

                             صحیح بخاری، حدیث (283)


2- (صحیح) عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنَ الْخَلَاءِ، فَقُرِّبَ إِلَیْهِ طَعَامٌ فَقَالُوا: أَلَا نَأْتِیکَ بِوَضُوءٍ؟ فَقَالَ: «إِنَّمَا أُمِرْتُ بِالْوُضُوءِ إِذَا قُمْتُ إِلَى الصَّلَاةِ».

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از توالت بیرون شدند و برایشان غذا آورده شد، (صحابه) به ایشان فرمودند: آیا برایتان آب نیاوریم تا وضو بگیرید؟ ایشان فرمودند: همانا صرفا به من دستور داده شده که هرگاه برای نماز بلند شدم وضو بگیرم.               سنن نسائی، حدیث (132)


3- (صحیح) عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَذْکُرُ اللهَ عَلَى کُلِّ أَحْیَانِهِ».

ترجمه: عایشه رضی الله عنها فرمودند: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر هر حالت (پاک و جنب) الله را ذکر می کردند.    صحیح مسلم، حدیث (373)


4- (صحیح) عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: خَرَجْنَا مَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لاَ نَذْکُرُ إِلَّا الحَجَّ، فَلَمَّا جِئْنَا سَرِفَ طَمِثْتُ، فَدَخَلَ عَلَیَّ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أَبْکِی، فَقَالَ: «مَا یُبْکِیکِ؟» قُلْتُ: لَوَدِدْتُ وَاللَّهِ أَنِّی لَمْ أَحُجَّ العَامَ، قَالَ: «لَعَلَّکِ نُفِسْتِ؟» قُلْتُ: نَعَمْ، قَالَ: «فَإِنَّ ذَلِکِ شَیْءٌ کَتَبَهُ اللَّهُ عَلَى بَنَاتِ آدَمَ، فَافْعَلِی مَا یَفْعَلُ الحَاجُّ، غَیْرَ أَنْ لاَ تَطُوفِی بِالْبَیْتِ حَتَّى تَطْهُرِی».

ترجمه: عایشه رضی الله عنها فرمودند: ما بهمراه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (از مدینه) بیرون شدیم (و به مکه می رفتیم) و جز حج دیگر اراده ای نداشتیم، و چون به مکان سرف رسیدیم من عادت ماهیانه شدم، (چون) پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بر من وارد شدند (و به نزد من آمدند) و در حالی که من گریه می کردم، ایشان فرمودند: چه چیز تو را به گریه واداشته است؟ من گفتم: سوگند به الله دوست داشتم که من امسال به حج نمی آمدم، ایشان فرمودند: شاید عادت ماهیانه گشته ای؟ من گفتم: بله، ایشان فرمودند: همانا این چیزی است که الله بر دختران آدم نوشته است، پس انجام بده (تمام) آنچه را نفری که حج می کند انجام می دهد، بجز اینکه کعبه را طواف نمی کنی تا اینکه پاک گردی. صحیح بخاری، حدیث (305)


5- (صحیح) عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «کَانَ یَتَّکِئُ فِی حَجْرِی وَأَنَا حَائِضٌ، ثُمَّ یَقْرَأُ القُرْآنَ».

ترجمه: عایشه رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بربغل من تکیه زده و در حالی که من عادت ماهیانه بود، و سپس قرآن می خواندند.       

صحیح بخاری، حدیث (297)


6- (صحیح) عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: قَالَ لِی رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «نَاوِلِینِی الْخُمْرَةَ مِنَ الْمَسْجِدِ»، قَالَتْ فَقُلْتُ: إِنِّی حَائِضٌ، فَقَالَ: «إِنَّ حَیْضَتَکِ لَیْسَتْ فِی یَدِکِ».

ترجمه: عایشه رضی الله عنها فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به من گفتند: جانماز حصیری کوچک را از مسجد (بیاور) و به من بده، (عایشه رضی الله عنها) فرمودند: من گفتم: همانا من عادت ماهیانه هستم، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: همانا قاعدگی تو در دستت نیست.     صحیح مسلم، حدیث (298)