۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تعریف حدیث چیست؟

✏ ﭘﺮﺳﺶ 8 ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ✏



ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﯿﺪ؟


✏ﭘﺎﺳﺦ ✏


ﺣﺪﯾﺚ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﻋﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ . ﻭﺍﻣﺎ ﺣﺪﯾﺚ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ، ﮐﺮﺩﺍﺭ، ﺗﺎﯾﯿﺪﺍﺕ ﺳﮑﻮﺗﯽ ، ﺻﻔﺎﺕ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻭ ﺧﻠﻘﺘﯽ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

اسناد را تعریف کنید؟

✏ ﭘﺮﺳﺶ 7 ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ✏




ﺍﺳﻨﺎﺩ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ ؟



✏ﭘﺎﺳﺦ ✏


ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﮑﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ :


1- ﺍﺳﻨﺎﺩ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺳﺨﻨﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻥ .


2- ﺍﺳﻨﺎﺩ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺭﺍﻭﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

متن چیست ؟

✏ ﭘﺮﺳﺶ 6 ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ✏



ﻣﺘﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ ؟



✏ﭘﺎﺳﺦ ✏



ﻣﺘﻦ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﻋﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺳﻔﺖ ﻭ ﺑﺮﺁﻣﺪﻩ ﮔﻮﯾﻨﺪ . ﻭﺍﻣﺎ ﻣﺘﻦ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺑﻪ ﮐﻼﻡ ﻭ ﺳﺨﻨﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺭﺍﻭﯾﺎﻥ ﺳﻨﺪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .

سند را تعریف کنید

✏ ﭘﺮﺳﺶ 5 ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ✏


ﺳﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ ؟



✏ﭘﺎﺳﺦ ✏


ﺳﻨﺪ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﺪﺭﮎ ﻭ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﺸﻮﺩ ﺑﺮﺁﻥ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩ ﮔﻮﯾﻨﺪ . ﻭﺍﻣﺎ ﺳﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺑﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺭﺍﻭﯾﺎﻧﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

فایده علم مصطلح الحدیث چیست ؟

✏ ﭘﺮﺳﺶ 4 ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ✏



ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﭼﯿﺴﺖ؟


✏ﭘﺎﺳﺦ ✏



ﻓﺎﯾﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﻋﻠﻢ ؛ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺯ ﻏﯿﺮ ﺻﺤﯿﺢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

موضوع علم حدیث چیست؟

✏ ﭘﺮﺳﺶ 3 اصول حدیث ✏



ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﭼﯿﺴﺖ؟


✏ﭘﺎﺳﺦ ✏



ﻣﻮﺿﻮﻉ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﻠﻢ ﺍﺯﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ‏(ﻣﺘﻦ ‏) ﻭ ‏(ﺳﻨﺪ ‏) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

تعریف مصطلح الحدیث

✏ ﭘﺮﺳﺶ 2 اصول حدیث ✏



ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﯿﺪ ؟


✏ﭘﺎﺳﺦ ✏


ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﺑﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻗﻮﺍﻋﺪﯼ ﺑﺤﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺣﺎﻻﺕ ﺳﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﻭ ﯾﺎ ﺭﺩ ﺷﻨﺎﺧﺖ .

مشهور ترین کتب مصطلح الحدیث

✏ ﭘﺮﺳﺶ ‏( 1 ‏) ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺪﯾﺚ ✏



ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﻡ ﺑﺒﺮﯾﺪ؟



✏ﭘﺎﺳﺦ ✏


ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﮐﺘﺒﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻢ ‏( ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺭ ﺯﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :


1- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺍﻟﻤﺤﺪﺙ ﺍﻟﻔﺎﺻﻞ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﺮﺍﻭﯼ ﻭ ﺍﻟﻮﺍﻋﯽ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺍﻣﻬﺮﻣﺰﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﺳﯿﺼﺪ ﻭ ﺷﺼﺖ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


2- ﻛﺘﺎﺏ ‏( ﻣﻌﺮﻓﺔ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺣﺎﮐﻢ ﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﻭ ﭘﻨﺞ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


3- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺍﻟﻤﺴﺘﺨﺮﺝ ﻋﻠﯽ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮﻧﻌﯿﻢ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﻭ ﺳﯽ ﻫﺠﺮﻱ ﻗﻤﺮﯼ .


4- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺍﻟﻜﻔﺎﻳﺔ ﻓﻲ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﺮﻭﺍﻳﺔ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﺧﻄﯿﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭ ﺻﺪ ﻭ ﺷﺼﺖ ﻭ ﺳﻪ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


5- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﻻﺧﻼﻕ ﺍﻟﺮﺍﻭﯼ ﻭ ﺁﺩﺍﺏ ﺍﻟﺴﺎﻣﻊ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﺧﻄﯿﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭ ﺻﺪ ﻭ ﺷﺼﺖ ﻭ ﺳﻪ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


6- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺍﻻﻟﻤﺎﻉ ﺍﻟﯽ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻟﺮﻭﺍﻳﺔ ﻭ ﺗﻘﻴﻴﺪ ﺍﻟﺴﻤﺎﻉ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﻗﺎﺿﯽ ﻋﯿﺎﺽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﭘﺎﻧﺼﺪ ﻭ ﭼﻬﻞ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


7- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﻣﺎﻻﯾﺴﻊ ﺍﻟﻤﺤﺪﺙ ﺟﻬﻠﻪ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮﺣﻔﺺ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﭘﺎﻧﺼﺪ ﻭ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﻫﺠﺮﻱ ﻗﻤﺮﯼ .


8-ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ‏) ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ‏( ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﺑﻦ ﺻﻼﺡ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺍﺑﻮﻋﻤﺮﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺷﻬﺮﺯﻭﺭﯼ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﺑﻦ ﺻﻼﺡ ﺭﺣﻤﻪﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﺷﺸﺼﺪ ﻭ ﭼﻬﻞ ﻭ ﺳﻪ ﻫﺠﺮﻱ ﻗﻤﺮﯼ .


9- ﮐﺘﺎﺏ ‏(ﺍﻟﺘﻘﺮﯾﺐ ﻭ ﺍﻟﺘﯿﺴﯿﺮﻟﻤﻌﺮﻓﺔ ﺳﻨﻦ ﺍﻟﺒﺸﯿﺮ ﺍﻟﻨﺬﯾﺮ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﻣﺤﯿﯽ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻧﻮﻭﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﺷﺸﺼﺪ ﻭ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻭ ﺷﺶ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


10- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺗﺪﺭﯾﺐ ﺍﻟﺮﺍﻭﯼ ﻓﯽ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻨﻮﺍﻭﯼ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺟﻼﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺳﯿﻮﻃﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﻧﻬﺼﺪ ﻭ ﯾﺎﺯﺩﻩ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


11- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﻧﻈﻢ ﺍﻟﺪﺭﺭ ﻓﯽ ﻋﻠﻢ ﺍﻻﺛﺮ ‏) ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ‏( ﺍﻟﻔﻴﺔ ﺍﻟﻌﺮﺍﻗﻲ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺯﯾﻦ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﻫﺸﺘﺼﺪ ﻭ ﺷﺶ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


12- ﮐﺘﺎﺏ ‏(ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﻐﯿﺚ ﻓﯽ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻔﻴﺔ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺳﺨﺎﻭﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﻧﻬﺼﺪ ﻭ ﺩﻭ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


13- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﻧﺨﺒﺔ ﺍﻟﻔﮑﺮﻓﯽ ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻫﻞ ﺍﻻﺛﺮ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻼﻧﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﻫﺸﺘﺼﺪ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺩﻭ ﻫﺠﺮﻯ ﻗﻤﺮﯼ .


14- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﺍﻟﻤﻨﻈﻮﻣﺔ ﺍﻟﺒﻴﻘﻮﻧﻴﺔ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﯿﻘﻮﻧﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .


15- ﮐﺘﺎﺏ ‏( ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺍﻟﺘﺤﺪﯾﺚ ‏) ﻧﻮﺷﺘﻪ : ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻗﺎﺳﻤﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﺳﯿﺼﺪ ﻭ ﺳﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ .

معرفی کتاب القول البدیع در رد گروه تبدیعی و تکفیری

✏معرفی یک کتاب زیبا در رد فکرانحرافی تبدیعی و تکفیری✏


✏آن کتاب زیبا (القول البدیع فی تحذیر الشباب من خطورة التکفیر و التفسیق و التبدیع ) جمع و ترتیب : ابوعب الرجمن حمود الرفیعی، می باشد.


✏امروز دو فکر انحرافی زیاد مسلمانان را رنج داده و باعث تفرقه و پراکندی امت اسلامی شده اند که متاسفانه این دو فکر بیشتر در میان جوانانی که هنوز خام و دارای احساسات و جذبات دوران جوانی اند گسترش و رواج یافته است :


1- فکر انحرافی تبدیع گری یعنی فکر که به بهانه های واهی و بی اساس دست به بدعتی خواندن علما و داعیان دین می زند .


2- فکرمتشدد تکفیری که عموم مسلمانان اعم از حکام و ملتها را تکفیر می نماید.



✏در کتاب (القول البدیع فی تحذیر الشباب من خطورة التکفیر و التفسیق و التبدیع ) این دو فکر را برسی نموده و اقوال بسیاری از علمای بزرگ جهان اسلام را در رد این دو فکر انحرافی که در حقیقت دوروی یک سکه سیاه اند را ذکر کرده است که ما در زیرنام آن علمایی را ذکر خواهیم نمود که در این کتاب ارزشمند اقوال و نظریات آنها در رد این دو فکر انحرافی ذکر شده است :


✏ شیخ آلبانی رحمه الله و امام شوکانی رحمه الله و ابن ابی العز حنفی شارح عقیده طحاوی رحمه الله و چندین عالم بزرگوار دیگر.



✏هرکس دوست دارد اقوال و نظریان این علمای بزرگوار را در رد این دو فکر انحرافی و متشدد را بخواند حتما این کتاب زیبا و مفید را مطالعه کند.✏


✏آدرس دانلود کتاب القول البدیع http://www.alrbanyon.com/vb/showthread.php?p=33179✏

معرفی کتاب تصنیف الناس بین الظن و الیقین

✏معرفی کتاب زیبای (تصنیف الناس بین الظن و الیقین) ✏



✏کتاب (تصنیف الناس بین الظن و الیقین ) نوشته ای است از شیخ بزرگوار( بکر بن عبدالله ابوزید رحمه الله) که یکی از بزرگترین علمای سلفیت و داشنمندان والای جهان اسلام محسوب می شوند.



✏ ( علامه بکر ابوزید رحمه الله) این کتاب را برای تبیان فکر انحرافی تبدیعی که به بهانه های واهی و بی اساس علما و دانشمندان جهان اسلام را بدعتی و منحرف معرفی می کنند نوشته اند این کتاب یکی از بهترین کتابهای است که تا بحال در باره این افکار انحرافی نوشته است ، فکر تبدیعی در حقیقت آن روی خراب سکه سیاه تکفیری است که فی الوقع منحرف ترین و مضر ترین فکری است که تا به حال در جهان اسلام بروز کرده است ، استاد بکر ابوزید رحمه الله در این کتاب مسلمانان را هشدار داده که مبادا گرفتار چنین فکر تخریبی و انحرافی شوند ، در این کتاب شیخ بزرگوار کلماتی را در باره این گروه خطرناک به کار برده که هر عاقلی ؛ با فکر در آنها و دیدن روش حاملین این افکار پی می برد که واقعا چه قدر بجا و مناسب این کلمات را به کار برده شده اند، بنده در اینجا مهمترین آن کلمات بکار برده شده در این کتاب زیبا و بسیارمفید را برایتان بیان می کنم تا از دقت در آن کلمات و فهمیدن معانی آنها ؛ حقیقت این گروه انحرافی و افراطی برای شما برادران و خواهران دینی و جوانان دین دوست واضح شود آن کلمات از قرار زیر است :

✏ ( الجراح القصاب ) یعنی کسی که به بهانه های واهی و بی اساس باعث زخمی شدن روح و روان علما می شود و از بین بردن آبروی آنها را سرلوحه کار و شغل اصلی خویش قرار داده است و همانند یک قصاب بی رحم پوست کنی است که عزت و آبروی دیگران را ریخته و همه را به سلاخی می کشاند و آنها را به القابی که بیشتر خودشان شایسته آن اند نسبت می دهند .

✏ ( الرمز البغیض) رمز مبغوض ، علامت تنفر یعنی فکری که هر گز مورد پسند یک فرد آزاده و انسان عاقل نیست و هر مسلمان دین دوستی از آن متنفر است .

✏ ( القطیع ) گله ، گروه بی سرپرست ، از آن جایی که این فکر تبدیعی در میان علما و دانشمندان اسلامی هیچ جایگاهی ندارد و این افراد منفور گروه بی سرپرست همانند گله بی چوپان اند علامه شیخ بکر بن عبدالله ابوزید رحمه الله در این کتاب زیبایش این اصطلاح را برای آنها بکار برده است و چقدر زیبا و دقیق بکار برده است .

✏ (غزاة اﻷعراض باﻷمراض ) یعنی جنگجویانی که بنا بر بیماریهای مهلک خویش به سراغ ریختن آبروهای علما و عموم مسلمانان می روند، از آنجایی که صاحبان این افکار داری بیماری حسادت ، جهالت، کینه بدلی و دهها بیماری مهلک روحی دیگراند و با همین وضعیت به میدان کار زار ریختن آبروی علما وارد شده اند ، جناب بکر بن عبد الله ابوزید رحمه الله این اصطلاح بجا و مناسبی که بیانگر شغل اصلی صاحبان این فکر است بکار برده است .

✏ ( رمزاﻹرادة السیئة ) رمز و نشانی اراده بد ، از آنجایی که از رفتار ناشایست این افراد مشخص می شود که هدف صاحبان این فکر تخریب اسلام و برداشت اعتماد از علماست که این خود یک هدف شوم و اراده بد و زشتی است، جناب استاد بزرگوار این اصطلاح را در این کتاب زیبا برای این افراطیها بکار برده شده است تا اینکه نشود صاحبان این فکر افراد ساده لوح را فریب دهند.

✏( المفتون ) یعنی کسی که دچار فتنه شده است ، از آنجایی که افکار تبدیعی یک نوع افکار انحرافی است و هرکس که گرفتار چنین فکری شود در حقیقت دچار فتنه شده است استاد بزرگوار این اصطلاح را برای اینها بکار برده اند.

✏ ( المنشقین ) یعنی کسانی که از نظراندیشه و فکر از جامعه اسلامی و فکر اسلامی جداشده و فاصله گرفته اند، چون این فکر تبدیعی یک فکر غیر اسلامی و در راستای اهداف دشمنان اسلام طراحی شده است ، لذا کسانی که دارای چنین افکاری اند در حقیقت آنها از فکر درست اسلامی فاصله گرفته اند لذا این کلمه مناسب حال آنهاست.

✏ ( الوظیفة اﻹبلیسیة ) یعنی وظیفه شیطانی ، از آنجایی که دنبال عیوب مسلمانان و بالاخص علما گشتن و آنها را انتشار دادن کار شیطان است و صاحبان این فکر انحرافی بجای شیطان مسولیت این کار را به عهده گرفتن لذا استاد محترم این کلمه مناسب و دقیق را برای حاملین فکر تبدیعی بکار برده اند.

کتاب جریان انحرافی تبدیع گری و تکفیر

✏معرفی کتاب (ظاهرة التبدیع و التفسیق و التکفیر) نوشته شیخ صالح بن فوزان رحمه الله ✏



✏ نام کتاب : (ظاهرة التبدیع و التفسیق و التکفیر)


✏ نویسنده :شیخ صالح بن فوزان رحمه الله.



✏ موضوعات کتاب :

1- بیادن دلایلی برحفظ نمودن زبان از غیبت و تهمت زدن ، و ضرورت اتحاد و پرهیز از اختلاف در میان امت اسلامی .

2- بحثی پیرامون فسق و تفسیق افراد.

3- بحثی پیرامون بدعت و تبدیع گری.

4- بحثی پیرامون تکفیر و تکفیرها .


✏علت نوشتن این کتاب: شیخ صالح بن فوزان رحمه الله این کتاب را در رد دو گروه نوشته است :


1- گروه تند روی تبدیعی و تفسیقی یعنی گروهی که به بهانه های واهی مسلمانان، علما و داعیان اسلام را بدعتی و فاسق می خوانند .


2- گروه تند روی دیگری به نام تکفیری که به بهانه های بی اساس ملت ها و حکام را تکفیر می کنند.


✏اگر امروز ما خوب دقت کنیم این دو گروه دوروی یک سکه اند و هر دو به نوعی دل مسلمانان را آزرده و باعث تفرقه و اختلاف در میان جهان اسلام شده اند، علمای میانه روی دینی در هر دور مراقب او ضاع و احوال هستند و همیشه در کوشش بوده و هستند تا جلوی هر افراط و تفریطی را در جامعه بگیرند و همیشه و در طول تاریخ دانشمندان و اهل علم با این نوع تنگ نظریها مبارزه کرده اند ، یکی از این علما جناب شیخ صالح بن فوزان رحمه الله اند ، ایشان از آنجایی که از یک سو احساس مسؤلیت نموده و از سوی دیگر از این نوع افکار انحرافی احساس خطر کردن ، این احساس خطر برای خودشان نبوده بلکه برای جامعه ماست ، لذ ایشان این کتاب زیبا را برشته تحریر در آوردند ، و ما را از خطرات این نوع گروهای انحرافی بر حذر داشتند الله متعال بابت این عمل نیک به ایشان پاداش خیر عنایت فرماید آمین .



✏اصل عربی این کتاب را از اینجا دانلود کنید http://www.al-tawhed.net/Books/Show.aspx?ID=589 ✏