۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

روش علاج کسی که نظر وچشم شده است

    روش علاج کسی که نظر وچشم شده است 

 

برادری درخواست نمودند تا در باره چشم زخم ، روش درمان آن،ودرمان کسی که چشم تندی دارد ، روش رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و صحابه رضی الله عنهم را در این باره را توضیح داده بیان نمایم لذا برای واضح شدن این جریان ادامه مطلب را به دقت مطالعه فرمایید:

چشم زخم واقعیت دارد و خرافات نیست و برای همین هم اسلام این جریان را یک واقعیت دانسته و برای علاج آن دستورات مهمی را صادر نموده که ما به ترتیب زیر بیان می نمائیم :

1 - چشم کردن دیگران گناه است .

2 - هرگاه فردی را دیدیدم که می دانستیم که او چشم می کند فورا (اعوذ بالله ) بگوئیم واز خداوند بخواهیم که ما را از شر چشم زخم او محفوظ بدارد.

3 - هر کس که عادت چشم نمودن دارد هرگاه چیزی را دید که شاید نظر و چشم کند (بارک الله) بگوید وبا گفتن این کلمه چشم نمودنش موثر واقع نمی شود.

4 - اگرچشم کننده را دانستیم از او بخواهیم تا در ظرفی وضو گرفته ویا اینکه غسل نماید و سپس از آن آبی که از بدن او در آن ظرف جمع شده از پشت؛ بر سر و پشت نظر شونده ریخته و ظرف آب را واژگون کنیم با این روش ان شاء الله نظر شونده خوب خواهد شد .

5 -اگرکسی و یا چیزی چشم شد و ما چشم کننده را ندانستیم که کیست ویا اینکه دانستیم ولی بنا بر دلائلی نمی شد که به او بگوییم که غسل کند ویا اینکه وضو بگیرد در آن وقت باید که فرد و یا چیزی که نظرشده است را با خواندن آیاتی از قرآن دم کنیم .

برای اثبات مسائل فوق به احادیث و روایات صحیح زیر توجه فرمایید:

در ابن ماجه آمده است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:ازشرچشم زخم به الله متعال پناه ببرید زیرا چشم زخم واقعیت دارد.

ودر کتاب الطب صحیح بخاری باب رقیة العین از زینب دختر ابوسلمه رضی الله عنهما چنین روایت شده که ایشان فرمودند:ام سلمه رضی الله عنها می گویند: که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در خانه ایشان دختری را دیدند که درچهره اش زرد رنگی است فرمودند: از کسی درخواست نمایید تا این (دختر)را دم کند زیرا این (دختر) چشم شده است.

استاد آلبانی رحمه الله علیه در " السلسلة الصحیحة " 6 / 148از إمام مالک ( 3 / 118 - 119 ) و ابن حبان فی " صحیح خویش " ( 1424 - موارد ) روایت نموده که أبو أمامة بن سهل بن حنیف فرمودند : پدرم سهل بن حنیف در مکان (الخرار ) جبه ای که بتن داشتند کشیده تا اینکه غسل نمایند ،که عامربن ربیعه ایشان را دیدند ،وسهل مردی سفید پوست و زیبا پوستی بودند ، ربیعه بن عامر گفت : من تا به امروزچنین پوستی ندیدم حتی پوست دختران باکره هم اینگونه نیست! (روای) می گوید : سهل درهمانجا تب نمود، و تبش نیز شدید شد به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خبر دادند که سهل تب نموده وتبش هم شدید است ونمی تواند با شما برود رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تشریف آوردند، سهل جریان غسل خود و گفته عامر را بیان نمود در آن وقت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: چرا یکی از شما برادرش را می کشد! چرا دعای برکت ننمودی؟ (یعنی چرا بارک الله نگفتی؟ ) همانا چشم زخم واقعیت دارد برایش وضو بگیر ،عامر وضوگرفت (و از آب وضوی عامر بر سهل ریخته شد) ، سهل راحت شده از بیماری خوب شد و بهمرا رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم رفت ودرحالیکه هیچ بیماری نداشتند یعنی کاملا خوب شده بودند.

ودرصحیح مسلم کتاب السلام باب الطب والمرض و الرقی چنین آمده که ابن عباس رضی الله عنهما روایت نموده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: چشم زخم واقعیت دارد و(بفرض مثال) اگر چیزی می توانست که از تقدیر سبقت گیرد هر آیینه چشم زخم سبقت می گرفت و هرگاه (کسی شما را متهم نمود که شما او را چشم نمودید و) از شما درخواست غسل نمود پس حتما غسل نمایید.

درپایان مناسب می دانم که به یک نکته بسیار مهم اشاره کنم و آن اینکه هر کس می خواهد که از چشم زخم و تمام بلایا ومصیبتها در امان به ماند به هر کجا که رفت قبل از همه این دعا را بخواند (أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ) یعنی به سخنان کامل الله از شر هر آنچه که آفریده است پناه می برم ، واگر فردی این دعا را بخواند تا زمانیکه در آنجا باشد ازتمام بلایا در امان می ماند دلیل این مطلب روایتی است که امام مسلم در کتاب الذکر و الدعاء والتوبة و الاستغفار باب فی التعوذ من سوءالقضاء درک الشقاء و غیره از خوله دختر حکیم سلمیه رضی الله عنها چنین نقل نموده که ایشان فرمودند من از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که می فرمایند: هر کس به جائی برود و سپس بگوید :(أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ)یعنی به سخنان کامل الله از شر هر آنچه که آفریده است پناه می برم، هیچ چیزی نمی تواند به او ضرر برساند تا زمانیکه از آنجا برود.یعنی تا هروقتی که در آنجا باشد بفضل و کرم الهی از بلایا ومصیبتها محفوظ خواهد بود .