۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۲۱ - حکم نقاشی نمودن موجودات روح دار

 

آیا نقاشی کردن موجودات همانند انسان ،حیوانات وموجودات

روح دار گناه است؟ 

جواب : نقاشی نمودن ،عکس گرفتن و ساخت مجسمه ی انسان

 وحیوانات ذی روح حرام است واز گناهان کبیره محسوب

 می شود دراین باره به حدیث زیر توجه فرمایید:

عَنْ سَعِیدِ بْنِ أَبِی الْحَسَنِ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا

إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ یَا أَبَا عَبَّاسٍ إِنِّی إِنْسَانٌ إِنَّمَا مَعِیشَتِی مِنْ صَنْعَةِ یَدِی

وَإِنِّی أَصْنَعُ هَذِهِ التَّصَاوِیرَ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ لَا أُحَدِّثُکَ إِلَّا مَا سَمِعْتُ

رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَنْ صَوَّرَ

صُورَةً فَإِنَّ اللَّهَ مُعَذِّبُهُ حَتَّى یَنْفُخَ فِیهَا الرُّوحَ وَلَیْسَ بِنَافِخٍ فِیهَا أَبَدًا

 فَرَبَا الرَّجُلُ رَبْوَةً شَدِیدَةً وَاصْفَرَّ وَجْهُهُ فَقَالَ وَیْحَکَ إِنْ أَبَیْتَ إِلَّا

أَنْ تَصْنَعَ فَعَلَیْکَ بِهَذَا الشَّجَرِ کُلِّ شَیْءٍ لَیْسَ فِیهِ رُوحٌ

(بخاری حدیث شماره 2073)

 

از سعید پسرابوالحسن روایت است که ایشان فرمودند من نزد ابن

عباس رضی الله عنهما بودم که مردی به نزد ایشان آمد و گفت ای

ابوعباس من انسانی هستم که زندگی و معیشتم با کارهائی است که

با دستم انجام می دهم و من این تصاویر(عکسها ، مجسمه ها

ونقاشیها) را درست می کنم ابن عباس رضی الله عنهما به او

 گفت من به تونمی گویم مگر آنچه را که من از رسول الله

صلی الله علیه وآله وسلم شنیده ام ، من از ایشان شنیده ام که

می فرمایند: هر کس تصویری (مجسمه،عکس ونقاشی) را

بکشد همانا الله اورا در این باره عذاب می دهد تا اینکه در آن

 روح بدمد و در حالی که هرگزتوان دمیدن روح را در آن

ندارد، آن مرد سخت بخود لرزید و چهراش زرد شد (ابن عباس

 رضی الله عنهما)  به او گفت وای برتواگر چاره ای نداری بجز

 اینکار پس درخت و هر چیزی که روح ندارد بکش .