ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ترجمه آیه (173) سوره بقره
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ فَمَنْ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (173)
ترجمه : همانا (الله متعال) حیوان (حلال گوشتی که بدون ذبح) خودش بمیرد و خون (جاری و روان) و گوشت خوک و هرآن (حیوان حلال گوشتی) که (زمان ذبحش) نام غیر الله بر او گرفته شود را حرام قرار داده است ، پس هر کس که مجبورگشت (که از این حرامها بخورد و در حالی که) نه بغاوتگراست و نه هم از حد گذرکننده است (فقط بوقت نیاز و بقدر نیاز می خورد) پس براو (در خوردن حرامها در چنین حالاتی) گناهی نیست و قطعا الله (متعال) بسیار آمرزنده و بی نهایت مهربان است .
تفسیرآسان آیه (173) سوره بقره
(إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ) حرام یعنی چیزی که استفاده نمودن از آن به هر نوعی ممنوع باشد ، الله متعال در این آیه از خوردن چند چیزممانعت نموده وآنها را حرامها قرار داده است که تفصیل آنها از قرار زیرمی باشند :
(الْمَیْتَةَ) اولین چیزی که الله متعال در این آیه آن را حرام قرار داده است حیوان حلال گوشتی است که خود بخود و بدون ذبح شرعی مرده باشد، این نوع حیوانات چون خود مرده اند و ذبح شرعی برآنها صورت نگرفته و خون روان از بدن آنها بیرون نشده است و خوردن گوشت آنها برانسان ضرر دارد الله متعال آن را حرام قرار داده است .
(وَالدَّمَ) دومین چیزی که الله متعال در این آیه آن را حرام قرار داده است ، خون است و مراد از خون در این آیه خون روان و جاری مراد است همان گونه که در آیه دیگری از قرآن مجید ذکر شده است، و اما خون بسته شده همانند جگر و اسپرزحلال است همانگونه که در حدیث صحیحی حلال بودن آنها بیان گشته است .
(وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ) سومین چیزی که الله متعال در این آیه آن را حرام قرار داده است گوشت خوک می باشد، الله متعال بربنا لطف و کرم خویش این گوشت پر میکرب و مضر را برما مسلمانان حرام قرار داده است .
(وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ) چهارمین چیزی که الله متعال در این آیه آن را حرام قرار داده است، آن حیوان حلال گوشتی است که زمان ذبح او نام غیر الله بر او صدا زده و گرفته شود، این نوع حیوان گرچه ذبح شده است ولی چون نام غیر الله بر او گرفته شده بازهم حرام است و الله متعال ما را از خوردن گوشت چنین حیوانی ممانعت نموده است ، زیرا حیوانی که در زمان ذبحش نام الله متعال بر او گرفته نشده و نام غیر الله بر او گرفته شده است و ذبح کننده آن دچار انحراف فکری و عقیدتی بوده است ، خوردن گوشت چنین حیوان بر یک مسلمانی که از نظر فکر و عقیدتی سالم و درست است جایز نمی باشد زیرا اگر از این گوشت بخورد گویا به نوعی اعتراف به وجود غیر الله کرده است و به نوعی معترف به شرکت دادن دیگران در امور خدایی نموده است که این خود حرام و گناهی بس بزرگ است .
(فَمَنْ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ) این قسمت از آیه بیانگر لطف و مرحمت الله متعال به ما انسانها و مسلمانها را می رساند و آن اینکه الله متعال حرامها را بوقت ضرورت و بقدر ضرورت برای حفظ جان ما حلال قرار می دهد، لذا اگر کسی در حالت مجبوری و به قدر نیازو بدون اینکه بغاوتگر و طلب کننده حرام باشد و بدون اینکه ازحد نیاز گذشته و اضافه خوری کند ؛ می تواند از حرامهای مذکور در این آیه و یا سایر حرامها استفاده کند تا اینکه بتواند خودش را نجات دهد .
آری زمانی برای یک مسلمان مجاز است که ازحرامی به قدر نیاز استفاده کند که ، اولا: بغاوتگر و خلافکار نباشد ، و در ثانی: خواهان حرام خوری نباشد، وثالثا : از حد و اندازه نیاز بیشتر استفاده نکند ، این مطالب در (غَیْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ) ذکرشده است ، لذا کسی که در مواقع ضرورت و مجبوری با این شرایط از حرامی استفاده می کند در این صورت فی الواقع آن حرام حلال نگشته است ولی استفاده از آن در چنین وقتی گناه محسوب نمی شود والله مهربان بنا بر لطف و مرحمت خویش استفاده کننده از حرام را در چنین وقتی مجرم نمی کند و در حق او گناه نمی نویسد .
(إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ) آری قطعا الله متعال بسیار آمرزنده و بی نهایت مهربان است ، آمرزنده است و گناه کسی که چیز حرامی را بوقت ضرورت و بقدر ضروت می خورد و یا استفاده می کند را بخشیده و برایش گناهی نمی نویسد و مهربان است که در وقت ضرورت برای حفظ جان انسانها اجازه به استفاده از حرامها را می دهد و در چنین مواقع اضطراری برآنها سخت گیری نمی کند .