۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

پاسخ های دینی برای سؤالات دوستان

پرسش شما و پاسخ ما (20)

برادر گرامی چنین پرسیدند: السلام علیکم برادر عزیز حکم طلاق اجباری از نظر اسلام چیست یعنی اینکه یک شخص با اسلحه به طرف گرفته و به تو بگویید باید همسرت را طلاق بدهی وگرنه می کشمت..واگر آن شخص سه بار بگویید طلاق اما هدفش طلاق نباشد آیا طلاق میشود.؟

جـــــــــواب: علیکم السلام برادر گرامی طلاق اجباری از نظر اسلام هیچ اعتباری ندارد و فردی که تحت اجبار زنش را طلاق داده است هر گز طلاق نمی شود. ابن عباس رضی الله عنه می فرمایند: طلاق فردی که در حال نشه و مستی هست و همچنین طلاق فردی که تحت اجبار است اعتباری ندارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (21)

برادر گرامی چنین پرسیدند: برادر عزیز طلاقی که با نهایت عصبانی ودر عین جنگ فیزیکی داده شود آیا طلاق میشود.؟

جـــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی ؛ طلاقی که با نهایت عصبانیت و خشم داده شود از نظر اسلام اعتباری ندارد و زن فردی که در چنین حالتی خانمش را طلاق می دهد طلاق نمی گردد، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: طلاق در حالت خشم شدید اعتباری ندارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (22)

برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام سوال.پدرهمسرم قسم خورده که من و همسرم به خانه خاله ام نرویم.این حرف خیلی مسخراست برایم ومن خواهم رفت.قسم او چه ربطی به رفتن و نرفتن من دارد؟جواب تشکر

جـــــــــــواب: برادر گرامی علیکم السلام چون ایشان قسم خورد که شما نروید و شما قسم نخوردید لذا رفتن شما برای شما هیچ کفاره وگناهی ندارد و شما باید به خانه خاله شما بروید تا قطع صله ارحام نشود زیرا قطع صله ارحام حرام و گناه است البته برای پدر همسرتان نیز کفاره ای نیست چون خودش نرفته بلکه شما را قسم داده است و کفاره قسم بر کسی است خود برای خودش قسم بخورد و سپس آن را بشکند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (23)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام برادر به نظر شما خوردن قرص آرام بخش اعصاب که دکتر تجویز می کند مشکلی دارد از نظز شرعی؟(برای ناراحتی اعصاب)

جــــــــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز؛ بطور کلی می توان در باره داروها گفت که اگر دکتر متخصص مسلمان تشخیص دهد که فلان دارو واقعا برای بیماری انسان مفید است می شود از آن دارو بشرطی که حلال باشد استفاده کرد و اگر حرام باشد این را باید دانست که در حرام شفا نیست و این را رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند.

ولی بهتر این است که در بسیاری از بیماریها به دستورات الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گوش دهیم، الله متعال در قرآن عسل را داروی شفا بخش بیماریها معرفی نموده و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: سیاه دانه برای هر بیماری بجز بیماری که در آن مرگ انسان رسیده باشد شفا است.

ــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (24)

برادر گرامی فرمودند: می شود لطف کنید در مورد حجامت توضییح دهید؟

جــــــــــــواب: برادر گرامی حجامت یعنی اینکه با چیز تیزی همانند تیغ بر پوست جای که درد دارد از قبیل کمر و پیشانی و ...خراش سطحی آورده تا تا از جسم خون بیرون آمده و سپس با دستگاه و یا لیوان آن خون را مکیده و بیرون ریخته به این حجامت گفته می شود با این طریقه آن خون فاسدی که در زیر پوست جمع شده و باعث درد شده بود بیرون شده و آن وقت درد از بین رفته و یا کاهش می یابد .

در باره حجامت آنگونه که در روایت صحیح بخاری آمده رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: انَّ أَفْضَلَ مَا تَدَاوَیْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ یعنی : (یکی از) بهترین داروهای که شما (برای علاج بیماریهاتان استفاده می کنید) حجامت است.

نا گفته نماند که این کار حجامت را باید یک نفری که در حجامت زنی ماهر است انجام دهد تا عارضه و ضرری عائده نشود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (25)

برادر گرامی چنین پرسیدند: فردی وفات کرده وروزه واجب براو بود ه بهترچه شود آیااولیاء روزه بگیرند یافدیه بدهند یاهیچکدام؟

جـــــــــــــــــــواب: برادر گرامی بهتر است که اولیاء این مرده به جایش روزه بگیرند زیرا از عایشه رضی الله عنه در صحیح بخاری چنین آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مَنْ مَاتَ وَعَلَیْهِ صِیَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِیُّهُ یعنی هر کس که مرد و بر او روزه واجبی بود اولیاءش به جای او روزه بگیرند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (26)

برادر گرامی چنین پرسیدند : آیاکسی بگویدکه من غذاو افطاری درست می کنم و آنهارا به مساکین می دهم که ثوابش به فلان مرده برسد غذاازطرف من ولی ثواب به فلانی چنین عملی جایزاست یاخیر؟.

جـــــــــــــواب: این صدقه دادن به جای دیگری محسوب می شود و این جایز است و هم به دهنده و به کسی که به جای او داده شده ثواب می رسد.

ـــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (27)

برادر گرامی چنین پرسیدند: کسی قسم خورده و ان شاء الله گفته است که فلان کاربکنم ونکرده آیا در قسمش حانث می شود بعنوان مثال کسی دیگرراگفت که فلان کارخلاف را بکن اگرآن کارنکردی بگو زنم طلاق باشه و آن شخص ان شاء الله گفت اینکه من فلان اگرکارخلاف نکنم ان شاء الله زنم راطلاق می دهم یازن من طلاق است وآن کارراکرد آیازنش طلاق می شود.

جـــــــــــواب: از آن جائی که این فرد در قسمش ان شاء الله گفته است حانث نمی شود و زنش طلاق نمی شود چون وقتی فردی در قسمش ان شاء الله بگوید چه آن کار را انجام بدهد و چه ندهد حانث نمی گردد.
نا گفته نماند که اگر این فرد در قسمش ان شاء الله هم نمی گفت و آن کار را انجام می داد و یا نمی داد باز هم زنش طلاق نمی شد چون این یک نوع قسم است و در آن هدف طلاق زن نیست.