۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

پاسخ های زیبای دینی

پرسش شما و پاسخ ما (12)

برادر گرامی چنین نوشته اند :سلام علیکم . حکم زدودن موهای زائد در روزهای ماه مبارک رمضان چیست؟

جــــــواب : برادر گرامی علیکم السلام ورحمة الله و برکاته ؛ زدودن موهای زائد بدن همانند (موهای شرمگاه و یا موهای زیر بغل و یا کوتاه نمودن سبیل و یا کوتاه نمودن موهای سر) در ماه مبارک رمضان مجاز است و هیچ ایراد شرعی ندارد.

ــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (13)

برادر گرامی چنین پرسیدند: در نماز وتر یک رکعتی قنوت را بعد ازرکوع باید خواند بعد به سجده رفت?

جـــــــــــــــــــواب: در نماز وتر یک رکعتی ؛ قنوت قبل از رکوع خوانده می شود یعنی سوره فاتحه و سوره ای دیگر خوانده و بعد دعای قنوت خوانده و سپس به رکوع باید رفت همانگونه که در دیگر انواع وترها نیز دعای قنوت قبل از رکوع رکعت اخیر خوانده می شود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (14)

یکی از خوانندگان گرامی چنین پرسیدند:آیا قنوت نماز صبح باید خوانده شود؟اگر نه چرا؟

جـــــــــــــواب: در نماز صبح و سایر نمازهای فرض فقط قنوت نازله جایز است و اما دعای قنوت (اللهم اهدنی .....) فقط در نماز وتر سنت است و در نماز صبح جایز نیست بنا بر این حدیث صحیح عَنْ أَبِی مَالِکٍ الْأَشْجَعِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی یَا أَبَةِ إِنَّکَ قَدْ صَلَّیْتَ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِی بَکْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ هَا هُنَا بِالْکُوفَةِ نَحْوًا مِنْ خَمْسِ سِنِینَ أَکَانُوا یَقْنُتُونَ قَالَ أَیْ بُنَیَّ مُحْدَثٌ (رواه الترمذی)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (15)

برادر گرامی چنین پرسیدند : ما زال رسول الله صلی الله علیه وسلم یقنت فی الصبح حتی فارق الدنیا.رواه الامام احمد.. پیامبر صلی الله علیه وسلم تا زمانی که از دنیا رفت همواره در نماز بامداد قنوت میخواند.( نظرتون در باره این روایت چیست؟)

جــــــــــــــــواب: برادر گرامی این حدیث ضعیف و منکر است استاد آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه در باره این حدیث چنین فرموده اند:

1238 - " ما زال رسول الله صلى الله علیه وسلم یقنت فی صلاة الغداة حتى فارق الدنیا " .
منکر
أخرجه عبد الرزاق فی " المصنف " ( 3/110/4964 ) وابن أبی شیبة ( 2/312 ) -
مختصرا - والطحاوی فی " شرح المعانی " ( 1/143 ) والدارقطنی ( ص 178 )
والحاکم فی " الأربعین " وعنه البیهقی ( 2/201 ) وکذا البغوی فی " شرح السنة
" ( 3/123/639 ) وابن الجوزی فی " الواهیة " ( 1/444 - 445 ) وأحمد ( 3/162 )

ــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (16)

برادر گرامی چنین پرسیدند" اگر متن آهنگ ها را حفظ کنیم و بدون موسیقی بخوانیم جه حکمی دارد؟

جــــــــــــواب: برادر گرامی موسیقی در اسلام حرام است ولی اشعار خواندن در اسلام ایرادی ندارد بشرطی که آن اشعار از شرک و خرافات تعریف و تمجید نکند و یا در آنها از نامحرم و شهوت سخن بمیان نیاورد خلاصه اینکه در آنها چیزی خلاف شریعت نباشد در این صورت خواندن آنها مباح است ولی شعر سرودن و یا خواندن اشعاری که در آنها دفاع از اسلام باشد سنت است و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حسان رضی الله عنه شاعر خودش را تشویق می کردند تا در دفاع از اسلام و بر علیه کفار شعر بسراید.

ــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (17)

برادر گرامی چنین پرسیدند : آیا دست دادن با زن نامحرم روزه را باطل میکند ؟

جــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی دست دادن به زن نامحرم روزه را باطل نمی کند اما این کار جایز نیست و حرام است؛ نا گفته نماند که دست دادن و مصافحه با زن نامحرم باعث گناه شده و اجر و ثواب روزه را کم می کند.


ــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (18)

برادر عز یز و گرامی چنین پرسیدند: اگر انسانی به ناچار کار و شغلش با زنی که حجاب خود را درست رعایت نمی کند در طول ماه رمضان نشست و برخواست کند باعث باطل شدن روزه اش می شود یا نه؟

جــــــــــــواب: برادر عزیز باید آن انسان حتی الامکان رعایت کند که زیاد به آن زن بد حجاب نگاه نکند و توجه ندهد و جریان شهوت را در ذهن نیاورد . اما این نشست و برخواست باعث باطل شدن روزه آن انسان نمی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (19)

برادر گرامی چنین پرسیدند: آیا دست داد با زن نامحرم نه به قصد شهوت بلکه به قصد احترام طوری که دست ندادن باعث بی احترامی تلقی شود حرام است یا نه؟آیا نصی قرآنی و یا سنتی صحیحی بر حرام بودن این جریان وجود دارد یا فقط اجتهادی است؟

جــــــــــــــواب: برادر عزیز دست دادن و مصافحه نمودن با زن نامحرم به هر قصد و اراده ای هم که باشد حرام و ناجایز است زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند اما من قطعا با زنان مصافحه نمی کنم و دست نمی دهم (سلسله صحیحه حدیث شماره 529) و در روایت دیگری رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:اگر سوزن آهینی در سر مردی فرو برند بهتر است از این که زن (نامحرمی) که برایش حلال نیست را لمس کند و دست بزند(سلسله صحیحه حدیث شماره 226)