۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ران جزء عورت است و پوشش آن ضروری است

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ جَرْهَدٍ قَالَ کَانَ جَرْهَدٌ هَذَا مِنْ أَصْحَابِ الصُّفَّةِ قَالَ جَلَسَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَنَا وَفَخِذِی مُنْکَشِفَةٌ فَقَالَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْفَخِذَ عَوْرَةٌ.

عبدالرحمن بن جرهد می فرماید: جرهد (رضی الله عنه) از اصحاب صفه بودند (ایشان) می فرمایند: (روزی) رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به نزد ماآمده و نشستند و در حالی که ران من برهنه و لخت بود(خطاب به من) فرمودند: آیا (تا به حال) نداسته ای که قطعا ران (جزء) عورت است.


(آلبانی این حدیث را صحیح قرار داده است)

 

عَنْ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَا تَکْشِفْ فَخِذَکَ وَلَا تَنْظُرْ إِلَى فَخِذِ حَیٍّ وَلَا مَیِّتٍ.

ازعلی رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: رانت را برهنه و لخت نکند و نه هم به ران (برهنه و لخت) مرده و نه زنده ای نگاه کن.


(آلبانی این حدیث را ضعیف جدا قرار داده است)

ممانعت از عریانیت و لختی در اسلام

بَاب النَّهْیِ عَنْ التَّعَرِّی

بحث ممانعت از عریانیت و لختی


عَنْ یَعْلَى أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ رَأَى رَجُلًا یَغْتَسِلُ بِالْبَرَازِ بِلَا إِزَارٍ فَصَعَدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَیِیٌّ سِتِّیرٌ یُحِبُّ الْحَیَاءَ وَالسَّتْرَ فَإِذَا اغْتَسَلَ أَحَدُکُمْ فَلْیَسْتَتِرْ.


یعلی رضی الله عنه می فرماید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم مردی را دیدند که بدون لنگی در میدان بازی غسل می کند (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برای سخنرانی) بالای منبر رفته بعد ازستایش و تعریف الله متعال؛ فرمودند:همانا الله متعال بسیار با حیاء و بی نهایت پرده پوش است و حیاء و پوشش را دوست می دارد لذا هر گاه کسی از شما غسل نمود پس باید (عورت) خود را از دید دیگران بپوشاند.


لبانی این حدیث را صحیح قرار داده است)

نویسم شعرکی از شعرهایم

نویسم شعرکی از شعرهایم

همان که باشدش اندر صلاحم


الهی رحم کن بر حال مسکین

که جز تو کس نخواهد داد پناهم


باید از تعصب کور کورانه دوری نمود

یک مسلمان باید با هر نوع تعصب کورکورانه خواه در باب عقاید باشد و یا احکام و اخلاق مخالف باشد وباید همیشه تابع و دنبال روی دلیل صحیح باشد زیرا قرآن مجید در این باره می فرماید:

وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ (17) الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (18) (سوره زمر)

یعنی: کسانی که از عبادت و پرستش نمودن  سرکشان و طاغوتان دوری می ورزند و به رسوی الله انابت و رجوع می کنند برای این نوع افراد بشارت بادا،(پس تو ای محمّد صلی الله علیه و آله وسلم) بشارت ده آنانی را که هر سخنی را می شنودند ولی از بهترین و درست ترین آنها پیروی می کنند اینها کسانی اند که الله آنها را هدایت داده و فقط همینها صاحبان عقل و بصیرت اند.

ترجمه (کتاب فضائل الصحابة) صحیح مسلم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


 کِتَاب فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ:

کتاب فضیلت های صحابه رضی الله عنهم


بَاب مِنْ فَضَائِلِ أَبِی بَکْرٍ الصِّدِّیقِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ

بحث فضیلت های ابوبکر صدیق رضی الله عنه


عن أَبی بَکْرٍ الصِّدِّیقَ قَالَ نَظَرْتُ إِلَى أَقْدَامِ الْمُشْرِکِینَ عَلَى رُءُوسِنَا وَنَحْنُ فِی الْغَارِ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَحَدَهُمْ نَظَرَ إِلَى قَدَمَیْهِ أَبْصَرَنَا تَحْتَ قَدَمَیْهِ فَقَالَ یَا أَبَا بَکْرٍ مَا ظَنُّکَ بِاثْنَیْنِ اللَّهُ ثَالِثُهُمَا.


ابوبکر صدیق رضی الله عنه می فریاد: من (در زمان هجرت با رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم) به پاهای مشرکین نگاه نمودم که بر بالای سرما بودند و ما در غار بودیم گفتم :ای رسول الله اگر یکی از آنان به پاهایش نگاه کند ما را در زیر پاهایش خواهند دید. رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای ابوبکر گمان تو نسبت به آن دو نفری که سومین آنها الله است چیست؟(یعنی الله با ماست هیچ اتفاقی نخواهد افتاد).

ترجمه (کتاب صلاة التراویح) صحیح بخاری

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


کِتَاب صَلَاةِ التَّرَاوِیحِ : کتا نماز تراویح


باب فَضْلِ مَنْ قَامَ رَمَضَانَ

بحث فضیلت کسی که شب های رمضان را به نماز و عبادت سپری کند.


عَنْ أَبی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ لِرَمَضَانَ مَنْ قَامَهُ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.


از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که ایشان فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که در باره رمضان می فرمایند: هر کس (شبهای رمضان) را برپا دارد (یعنی به نماز و عبادت سپری کند) در حالی که بدان معتقد بوده و به نیت ثواب انجام دهد (با این عمل) هر آنچه قبلا گناه انجام داده بخشیده شده است.

ترجمه (کتاب العلم) سنن ترمذی

کِتَاب الْعِلْمِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ

کتاب علم از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم


بَاب إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْرًا فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ

بحث اینکه هرکسی که الله به او ارداه خیر نماید به او فهم دین عنایت می کند.


عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ یُرِدْ اللَّهُ بِهِ خَیْرًا یُفَقِّهْهُ فِی الدِّینِ.

ازابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: الله خیر هر کسی را که بخواهد به او فهم دین عنایت می کند.


وَفِی الْبَاب عَنْ عُمَرَ وَأَبِی هُرَیْرَةَ وَمُعَاوِیَةَ هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ صَحِیحٌ

(امام ترمذی می فرماید) در این باره از عمر، ابوهریره و معاویه (رضی الله عنهم) نیز روایت آمده و این حدیث حسن و صحیح است.


(این حدیث را آلبانی نیزصحیح دانسته است)

این حدیث (کتاب الحمام) سنن ابی داود ضعیف است

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍوأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّهَا سَتُفْتَحُ لَکُمْ أَرْضُ الْعَجَمِ وَسَتَجِدُونَ فِیهَا بُیُوتًا یُقَالُ لَهَا الْحَمَّامَاتُ فَلَا یَدْخُلَنَّهَا الرِّجَالُ إِلَّا بِالْأُزُرِ وَامْنَعُوهَا النِّسَاءَ إِلَّا مَرِیضَةً أَوْ نُفَسَاءَ.


ازعبد الله بن عمرو رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا سرزمین غیر عربها بر شما فتح خواهد شد و در آنجا خانه هائی را خواهید یافت که به آنها حمام (عمومی) گفته می شود در آنها مردان داخل نگردند مگر با لنگی و بجززنان بیمار و یا آنهائی که نفاس اند از رفتن به آنها ممانعت کنید.


(آلبانی این حدیث را ضعیف قرار داده است)

زن نباید به حمام عمومی برود.

عَنْ أَبِی الْمَلِیحِ قَالَ دَخَلَ نِسْوَةٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ عَلَى عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا فَقَالَتْ مِمَّنْ أَنْتُنَّ قُلْنَ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ قَالَتْ لَعَلَّکُنَّ مِنْ الْکُورَةِ الَّتِی تَدْخُلُ نِسَاؤُهَا الْحَمَّامَاتِ قُلْنَ نَعَمْ قَالَتْ أَمَا إِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ مَا مِنْ امْرَأَةٍ تَخْلَعُ ثِیَابَهَا فِی غَیْرِ بَیْتِهَا إِلَّا هَتَکَتْ مَا بَیْنَهَا وَبَیْنَ اللَّهِ تَعَالَى .


ابوملیح می فرماید: زنانی از اهل شام به نزد عایشه رضی الله عنها آمدند ایشان فرمودند: شما اهل کجائید آنها گفتند: ما اهل شام هستیم (عایشه رضی الله عنها) فرمودند: شاید شما از منطقه ای هستید که زنانشان به حمامهای (عمومی) می روند(آنها) فرمودند: بله (عایشه رضی الله عنها) گفت: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: هیچ زنی نیست که لباسش را در غیر خانه خودش بیرون آورد مگر اینکه پرده در میان خود و الله متعال را دریده است.


 (آلبانی این حدیث را صحیح قرار داده است)

ترجمه ( کتاب حمــام) سنن ابی داود

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


 کِتَاب الْحَمَّامِ: کتاب حمام


بَاب: بحث


عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ دُخُولِ الْحَمَّامَاتِ ثُمَّ رَخَّصَ لِلرِّجَالِ أَنْ یَدْخُلُوهَا فِی الْمَیَازِرِ.

 

ازعایشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از رفتن به حمامهای (عمومی) ممانعت نمود و سپس به مردها ازجازه داد تا با بستن لنگی به (حمام های عموی) بروند.


(آلبانی این حدیث را ضعیف قرار داده است)

معتاد به شراب به بهشت نمی رود

بَاب مُدْمِنُ الْخَمْرِ

بحث معتاد به شراب


عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَثَنٍ.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند کسی که معتاد به شراب است (و همیشه و پیوسته شراب می نوشد) او(درگناه) همانند کسی است که بت را پرستش می کند.


(آلبانی این حدیث را حسن قرارداده است)


عَنْ أَبِی الدَّرْدَاءِ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مُدْمِنُ خَمْرٍ.

از ابودرداء رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: به بهشت نمی رود کسی که معتاد به شراب نوشی است (و همیشه و پیوسته شراب می نوشد).

(آلبانی این حدیث را صحیح قرارداده است)