ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1- علوم حدیث را تعریف کنید؟
جواب : علوم حدیث و یا اصول حدیث به علمی گویند که در باره متن و سند از نظر
قبولی و یا رد بحث نماید.
2- موضوع علم حدیث چیست؟
جواب: موضوع علم اصول حدیث متن وسند از نظر قبولی ورد می باشد.
3- فائده علم حدیث را ذکر کنید؟
فائده این علم شناخت احادیث صحیح از غیر صحی می باشد.
4- حدیث را تعریف کنید؟
جواب: حدیث به گفتار، کردار، تأییدات سکوتی وصفات اخلاقی و خلقتی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویند.
5- اثر را تعریف کنید؟
جواب : أثربه گفتار و اعمال صحابه و تابعین گویند.
6- اسناد یعنی چه؟
جواب: اسناد یعنی حدیثی را به گوینده آن با سند نسبت دادن .
7- سند یعنی چه؟
جواب : سند به سلسله راویانی گویند که به متن رسیده وآن را روایت می کنند.
8- متن را تعریف کنید؟
جواب : متن به سخنی گویند که بعد ازپایان سند
بیان می شود.
9 - مسند یعنی چه؟
جواب : مسند به کتابی گویند که درآن احادیث هر صحابی جداگانه و یکجا جمع آوری شده باشد.
10 - متواتر را تعریف کنید؟
جواب : متواتربه روایتی گویند که آن را روایان زیادی روایت کنند بحدی که عادتا
توافق آنها بر دروغ محال باشد.
11- خبر واحد را تعریف کنید؟
جواب: خبر واحد به روایتی گویند که درآن تمام شرائط متواتر یافت نشود.
12- خبر مشهور را تعریف کنید؟
جواب: مشهوربه روایتی گویند که در تمام طبقات کمتر از سه راوی نداشته باشد و به حد تواتر نرسد .
13- خبر عزیز را تعریف کنید؟
جواب: عزیزبه روایتی گویند که در تمام طبقات سند کمتر از دو راوی نداشته باشد.
14- خبرغریب را تعریف کنید؟
جواب: غریب به روایتی گویند که آن را فقط یک راوی روایت کرده باشد.
15- خبر مقبول را تعریف کنید؟
جواب: مقبول به روایتی گویند که راستی آنچه در آن بیان شده ترجیح یافته باشد.
16- خبر مردود را تعریف کنید؟
جواب: مردود به روایتی گویند که راستی آنچه در آن بیان شده ترجیح نیافته باشد.
17- حدیث صحیح لذاته را تعریف کنید؟
جواب: صحیح لذاته به روایتی گفته می شود که سند آن متصل و تمام راویان آن عادل و وضابط کامل بوده و در آن شذوذ وعلتی وجود نداشته باشد .
18- عادل یعنی چه؟
جواب : عادل به روای گویند که مسلمان،عاقل، بالغ بوده و فاسق وکسی که شرافتس خدشه
دارشده است نباشد
19- ضابط یعنی چه؟
جواب: ضابط به روای گویند که احادیث را در
سینه ویا کتاب و نوشته خویش خوب محفوظ ونگداری کرده باشد
20- شذوذ یعنی چه؟
جواب: شذوذ به مخالفت راوی ثقه با ثقه تر از خویش و یا با گروهی از ثقه های هم
ردیف خود گویند.
21- علت یعنی چه؟
جواب: علت به سبب پوشیده ای گویند که در حدیثی که ظاهرا بی عیبی ، یافت شود.
22- حدیث حسن لذاته را تعریف کنید؟
جواب: حسن لذاته به روایتی گفته می شود که سند آن متصل و تمام راویان آن عادل و خفیف
الضبط بوده و در آن شذوذ وعلتی وجود نداشته باشد .
23- حدیث صحیح لغیره را تعریف کنید؟
جواب: صحیح لغیره: به همان حسن لذاته گویند که با سندهای متعددی روایت شده باشد .
24- حدیث حسن لغیره را تعریف کنید؟
جواب: حسن لغیره: به روایت ضعیفی گویند که علت ضعف آن فسق راوی و دروغگوئی او نباشد و با سندهای متعددی روایت شده باشد.
25- معمول به؛ به چه روایتی گفته می شود؟
جواب : معمول به : به روایتی گویند که بشود به آن عمل کرد .
26- غیرمعمول به؛ به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: غیرمعمول به: به روایتی گویند که عمل کردن به آن جایز نباشد.
27- محکم به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: محکم : به روایتی گویند که روایت دیگری همانند او با او مخالف نباشد.
جواب: مختلف الحدیث؛ به چه روایتی گفته می شود؟
28 - مختلف الحدیث: به روایتی گویند که روایت دیگری همانند او با او مخالف باشد ولی
امکان جمع بین آن دو وجود داشته باشد.
29- نسخ سعنی چه؟
جواب: نسخ به بر داشتن حکم قبلی توسط شارع با حکم جدیدی گویند .
30- منسوخ چیست؟
جواب: منسوخ به حکم بر داشته شده واز بین رفته شرعی گویند.
31- ناسخ را تعریف کنید؟
جواب: نا سخ به حکم جدیدی که توسط آن حکم سابقی برداشته شده است ،گویند.
32- ضعیف به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: ضعیف به روایتی که تمام شرائط حسن در آن یافت نشود گویند.
33- معلق به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: معلق به روایتی که از ابتداء سند آن یک یا چند راوی و یا حتی تمام راویان آن
حذف شده باشد ، گویند.
34- مرسل جلی به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: مرسل جلی تابعی به روایتی که از آخر سند وبعد از تابعین روای آن افتاده باشد ، گویند.
35- مرسل صحابی به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: مرسل صحابی به روایتی گویند که در آن صحابی گفتار و کرداری رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را روایت کند که نه خود آن را شنیده ونه هم در آن جریان حاضر بوده است .
36- معضل به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: معضل به روایتی گویند که دو ویا چند راوی از وسط سند پی در پی ساقط شده باشد.
37- منقطع به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: منقطع به روایتی گویند که سندش متصل نباشد و بنوعی در آن انقطاع ایجاد شده باشد.
38- مدلّس به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: مدلّس به روایتی گویند که عیب سندش پوشانده شده و ظاهرآن زیبا و بی عیب جلوه داده شده باشد.
39- تدلیس اسناد یعنی چه؟
جواب: تدلیس اسناد به روایتی گویند که شاگرد از استادش روایتی را که نشنیده طوری روایت کند که احتمال شنیدن درآن وجود داشته باشد.
40- تدلیس تسویه یعنی چه؟
جواب: تدلیس تسویه به روایتی گویند که راوی ، روای ضعیف بین دو راوی ثقه ای که بایکدیگر ملاقات داشته اند را حذف نماید.
41- تدلیس شیوخ یعنی چه؟
جواب: تدلیس شیوخ به روایتی گویند که شاگرد زمان روایت از استادش او را بانام ، لقب و یا کنیت غیر مشهور ذکر کند تا که مردم آن را نشناسند .
42- مرسل خفی به چه روایتی گویند؟
جواب: مرسل خفی به روایتی گویند که راوی از کسی که با او ملاقاتی داشته و یا معاصرش بوده روایتی را که نشنیده طوری روایت کند که گویا شنیده است .
43- معنعن به چه روایتی گویند؟
جواب: معنعن به روایتی گویان که روایان در زمان روایت از یکدیگر با عن روایت کنند
و بگویند فلان عن فلان .
44- مؤَنَنٌ به چه روایتی گویند؟
44 - مؤَنَنٌ به روایتی گویند که روایان در زمان روایت از یکدیگر با أن روایت کنند و بگویند فلان أن فلاناً قال....
45- موضوع به چه روایتی گفته می شود؟
جواب: موضوع به روایتی گویند که روای دروغگوئی آن را به دروغ به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نسبت داده باشد.
46- متروک را تعریف کنید؟
جواب : متروک به روایتی گویند که آن را راوی که متهم به دروغگوئی است روایت کند.
47- متروک را تعریف کنید؟
جواب : متروک به روایتی گویند که آن را راوی ضعیفی روایت کند و با روایتی که روای ثقه نموده مخالف باشد.
48- معروف را تعریف کنید؟
جواب : معروف به روایتی گویند که آن را راوی ثقه ای روایت کند و با روایتی که روای ضعیف روایت نموده مخالف باشد.
49- معٌلَّل را تعریف کنید؟
جواب : به روایتی گویند که ظاهرا صحیح و سالم است ولی درحقیقت در آن عیبی وجود
داشته باشد که صحت حدیث را خدشه دار کند و باعث ضعف آن گردد.
50- مدرج را تعریف نمایید؟
جواب : مدرج به روایتی گویند که در سیاق سندش تغییر آید و یا اینکه درمتن آن چیزی را بدون اینکه از اصل متن جدا شده اضافه شود.
51- مقلوب یعنی چه؟
جواب: هرگاه در متن و یاسند حدیث لفظی با لفظ دیگری عوض و یا جا بجا شود ؛گویند که
قلب صورت گرفته و آن روایت مقلوب است.
52- مزید فی متصل الأسانید یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه یکی از روایان در سندی که ظاهرا متصل است راوی اضافه نماید.
53- حدیث مٌضْطَّرِب چیست؟
جواب: به روایتی گویند که متن ویا سند آن به گونه های متفاوت و متضاد وبطوری روایت شود که امکان جمع و یا ترجیح وجود نداشته باشد.
54 - حدیث مٌصَحَف چیست؟
جواب: به تغییر کلمه ای گویند که لفظی و یا معنی خلاف آنچه باشد که راویان ثقه روایت نموده اند
55- شاذ چیست؟
جواب: شاذ به روایتی گویند که راوی ثقه ای روایت نموده باشد و با روایت راوی دیگری که ثقه تراست مخالف باشد .
56- محفوظ چیست؟
جواب: محفوظ به روایتی گویند که راوی ثقه تری روایت نموده باشد و با روایت راوی
ثقه دیگری مخالف باشد .
57- جهالت روای یعنی چه؟
جواب: یعنی این که ذات و حالت راوی شناخته شده نباشد.
58- مجهول العین یعنی چه؟
جواب: به روای گویند که نامش در سند آمده باشد ولی بجز یک نفر کس دیگری از اوروایت نکرده باشد.
59- مجهول الحال یعنی چه؟
جواب: مجهول الحال که به آن مستور نیز گفته می شود به راوی گویند که دو ویا چند
نفر از او روایت نموده باشند ولی توثیق نشده باشد.
60- مبهم یعنی چه؟
جواب: مبهم کسی است که نامش در حدیث بصراحت نیامده باشد.
61- بدعت یعنی چه؟
جواب: چیز جدیدی که جزء دین نباشد در امور دینی اضافه نمودن وآن را جزء دین
قرار دادن.
62- سوء حفظ یعنی چه؟
جواب: هر روای که روایت های درست از نادرستش تشخیص داده نشود او سوء حافظه دارد.
63- حدیث قدسی را تعریف کنید؟
جواب: به روایتی قدسی گویند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آن را به الله متعال نسبت دهد.
64- حدیث مرفوع را تعریف کنید؟
جواب: به گفتار،کردار،تأییدات سکوتی و صفات اخلاقی و خلقتی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حدیث مرفوع گویند.
65- حدیث موقوف را تعریف کنید؟
جواب: به گفتار،کردار،تأییدات سکوتی صحابه رضی الله عنه حدیث موقوف گویند.
66- حدیث مقطوع را تعریف کنید؟
جواب: به گفتاروکردارتابعین و یا پایین تراز آنها حدیث مقطوع گویند.
67- حدیث مسند را تعریف کنید؟
جواب: به هر آنچه با سند متصل به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نسبت شود حدیث مسند گویند.
68- حدیث متصل را تعریف کنید؟
جواب: به روایتی که سندش متصل باشد خواه مرفوع باشد و یا موقوف حدیث متصل گویند.
69- زیادات الثقات یعنی چه؟
جواب: به کلمات و جملاتی که بعضی از روایان در روایات اضافه تر از دیگر روایان ذکر می کنند زیادات الثقات گویند.
70- اعتبار یعنی چه؟
جواب: به جستجو نمودن که آیا روایت فرد و غریب متابع و شاهدی دارند و یا خیر، اعتبار گویند.
71- متابع یعنی چه؟
جواب: به روایتی گویند که روایان آن با راویان حدیث غریب و فرد در لفظ و معنی و یا در معنی تنها با اتحاد در صحابه شریک باشند.
72- شاهد یعنی چه؟
جواب: به روایتی گویند که روایان آن با راویان حدیث غریب و فرد در لفظ و معنی و یا تنها در معنی با اختلاف صحابه شریک باشند.
73- متابعة یعنی چه؟
جواب: متابعة یعنی اینکه روای با راوی دیگری در روایت حدیثی شریک باشند.
74- إجازة یعنی چه؟
اجازه یعنی اینکه محدثی به فردی بگوید و نوشته بدهد که تو می توانید روایتهای مرا روایت کنی.
75- مناولة یعنی چه؟
مناوله یعنی اینکه محدثی کتابش را به فردی بدهد و بگوید این روایتهای من است و
تو می توانی آنها را از من روایت کنی.
76- کتابة یعنی چه؟
یعنی اینکه محدثی برای فردی خواه حاضر باشد و یا غایب بنویسد که اینها روایتهای من اند و تو می توانی آنها را روایت کنی.
77- إعلام یعنی چه؟
یعنی اینکه محدّثی به شاگردی اعلان کند که این روایتهای من است و تو می توانی
آنها را روایت کنی.
78- وصیة یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه محدثی زمان وفات و یا سفر وصیت کند که فلان فرد می تواند
کتابهای مرا از من روایت کند.
78- وِجَادَة یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه فردی کاغذ و نوشته ای را بیابد و بشناسد که خط چه کسی است و سپس
آن را روایت کند.
79- غریب الحدیث یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه در متن حدیث کلمه ای باشد که معنایش واضح و قابل فهم نباشد و
نیاز به توضیح داشته باشد.
80- إسناد عالی یعنی چه؟
جواب: به سندی گویند که راویان آن نسبت به سند دیگری که این متن حدیث با آن ذکر شده ؛کمتر باشد.
81- إسناد نازل یعنی چه؟
جواب: به سندی گویند که راویان آن نسبت به سند دیگری که این متن حدیث با آن
ذکر شده ؛بیشتر باشد.
82- موافقة یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه فردی حدیثی را باسند غیر از سند یکی از مصنفین با راویان کمتری از استاد صاحب کتاب روایت کند.
83- بدل یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه فردی حدیثی را باسندی از استاد استاد یکی از مصنفین با
راویان کمتری روایت کند.
84- مساواة یعنی چه؟
جواب: روایان سند فردی با راویان سند یکی از مصنفین کتب حدیثی برابر باشد.
85- مصافحة یعنی چه؟
جواب: روایان سند فردی با راویان سند یکی از شاگردان یکی ازمصنفین کتب حدیثی
برابر باشد.
86- مسلسل را تعریف کنید؟
جواب: یعنی صفت خاصی و یا حالت خاصی در رجال و یا روایت بطور پی در پی یافت
شود.
87- روایة الأکابر عن الأصاغریعنی چه؟
جواب: به روایتی گویند که در سند آن راوی بزرگتری از نظر سن ویا طبقه و یا علم
از کوچکتری روایت نموده باشد.
88- روایة الآباء عن الأبناء یعنی چه؟
جواب: به روایتی گویند که در سند آن پدری از پسرش روایت نموده باشد.
89- روایة الأبناء عن الآباء
جواب: به روایتی گویند که در سند آن پسری از پدرش و یا از پدرش از پدر بزرگش
روایت نموده باشد.
90- روایة الأقْران یعنی چه؟
جواب: اگر راوی از هم سن و معاصر خود روایت نموده باشد روایة الأقْران گفته می
شود.
91- مُدَبَج یعنی چه؟
جواب: اگر دو راوی هم سن و معاصر از یکدیگر روایت نموده باشند مُدَبَج گفته می
شود.
92- السَّابق واللاحق یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه دو راوی که فاصله وفاتی آنها از یکدیگر زیاد است از یک استاد
روایت نموده باشند.
93- به چه کسی صحابه گفته می شود؟
جواب: به کسی که با رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ملاقات نموده و به
ایشان ایمان آورده و با ایمان از دنیا رفته باشد صحابه گویند.
94- به چه کسی تابعی گفته می شود؟
جواب: به مسلمانی که با صحابه ای ملاقات نموده و با ایمان از دنیا رفته باشد
تابعی گویند.
95- مُتفِق ومُفْتَرق یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه نام راویان و نام پدر آنها و یا بالاتر ،از نظر نوشتن و تلفظ یکی باشد ولی ذات آنها فرق کند همانند اینکه چند راوی نام هایشان احمد بن علی بن حسین باشد.
96- مُؤْتَلف ومُخْتَلف یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه نام راویان از نظر نوشتن یکی باشد ولی ازنظر تلفظ با هم فرق کند .
97- مُتَشَابِه یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه نام راویان ،از نظر نوشتن و تلفظ یکی باشد ولی نام پدران
آنها از نظر نوشتن و یا تلفظ فرق کند .
98- مُهْمَل یعنی چه؟
جواب: یعنی اینکه فردی ازدو راوی که نامهایشان یکی و یا اینکه نامهایشان و
نامها پدرانشان یکی باشد روایت کند وچیزی برای جدائی آنها نباشد ونشود آنها را از
یکدیگر تشخیص داد.
99- مُبَهم یعنی چه؟
جواب: مُبَهم به افرادی گویند که نامهایشان در متن و یاسند روایت و یا آنجای
که تعلقی به روایت دارد مشخص نشده باشد.
100- وُحْدان یعنی چه؟
جواب: وُحْدان به روایانی گویند که فقط یک نفر از آنها روایت نموده باشد.