ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
شریعت آری ، طریقت خیر
برادرعزیز و گرامی چنین نوشته اند:
السلام علیکم برادر، سوال من این است که آیا شریعت با طریقت مخالف است؟ و اگر چنین نیست پس چرا چیزهای راکه طریقت می گوید آنها را اگراز نگاه شریعت ببینیم خلاف است ؟ مثلا: سر خم کردن ودست پیر را بوسیدن . یا این که از غیب چیزی گفتن. والسلام
درجواب این برادر عزیزوگرامی باید چند نکته را متذکر شوم تا بوضوح حقیقت این جریان واضح گردد:
1 - در اسلام طریقت و تصوفی وجود ندارد.
2- در قرآن و سنت صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم کلمه طریقت و تصوف به معنای اصطلاحی آنها نیامده است .
3 - در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و صحابه رضی الله عنهم طریقت و تصوفی نبوده است .
4 - در طریقت و تصوف خرافات و بدعات زیادی یافت می شود.
5 - صوفیان اولیه و قرون اولی به قرآن و سنت صحیح نزدیک تر بودند.
6 - صوفیان متأخر و قرون متأخره ؛به بدعات و خرافات زیادی آقشته شده اند.
7 - بسیاری از صوفیان اولیه و منسوبین به طریقت و تصوف همانند جنید بغدادی نسبتا افرادی خوبی بودند.
8 - بسیاری از صوفیان و منسوبین به تصوف دچار انحرافات شده و علماء بزرگوار آنها را رد نمودند همانند ابن عربی که وی را ابن ابی العزحنفی در شرح عقیدة الطحاوی و دیگر علماء در کتب و نوشته هایشان رد نموده اند.
9- در میان اهل تصوف عقائد انحرافی نمودار شده که درذیل به بعضی ازآنها اشاره می شود:
(أ) حلول و اتحاد.
(ب) غلو در اولیاء وصالحین.
(ج) تقسیم علم به علم ظاهر و علم باطن.
(د) تقسیم شریعت ؛ به شریعت عوام و شریعت خواص.
(هـ) تصور پیر و عشق مجازی.
ودها خرافات و بدعات دیگر...........
در آخر باید چند نکته را بطور مختصر بیان نمایم:
1 - زهد و پرهیزگاری و عدم دلچپی به دنیا در دین تشویق وترغیب شده است و بسیاری از علماء و محدثین کتب زهد نوشته اند.
2 - برای دلچسپی به آخرت و وابسته نبودن به دنیا احادیث و آیات زیادی آمده بهمین خاطر محدثین در کتب احادیث ،کتب الرقاق والزهد گنجانده و احادیث متربط به آنها را ذکر نموده اند.
3 - در میان صحابه رضی الله عنهم افرادی زیادی بوده که به زهد و بی توجهی به زرق و برق دنیا علاقه مند بوده و زیاد به فکر آخرت و انجام اعمال صالحه بوده اند.