۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (211) سوره بقره

ترجمه آیه (۲۱۱) سوره بقره

 

سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُمْ مِنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ وَمَنْ یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (211)

 

ترجمه : از بنی اسرائیل بپرس چه نشانی های واضح وزیادی ما به آنها داده ایم ، وهرکس نعمت الله (دین) را بعد از اینکه بنزدش آمد به (کفر) تبدیل نماید پس (این را بداندکه )قطعا الله بسیار سخت کیفراست .


تفسیرآسان آیه (211) سوره بقره


(سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُمْ مِنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ) دراین قسمت از آیه الله متعال به پیامبربزرگواراسلام صلی الله علیه و آله وسلم دستور داده تااز یهودیان بنی اسرائیلی ساکن مدینه بپرسد که چه قدرمعجزه هایی بسیار واضح و زیادی را االله متعال به پیامبرشان موسی علیه السلام همانند : دست سفید، عصا، شگاف دریا، بیرون آوردن دوازده چشمه آب از سنگ، فرستادن ترنجبین و گوشت پرنده سمانی، سایه نمودن ابرها و سایر معجزات و آیات تورات که الله متعال برای هدایت و راهنمائی آنها فرستاده است ولی با این وجود دچار انحراف و گمراهی گشتند، آیا این کمال ناشکری وبی ایمانی شما یهودیان را نمی رساند؟!.

ناگفته نماند که این پرسش و سوال نمودن از یهودیان برای جمع آوری معلومات و یا دگیری مسائل نبوده است ، بلکه برای این بوده تا یهودیان متوجه شوند که پیامبر بزرگواراسلام صلی الله علیه و آله وسلم برحق بوده که این معلومات را نسبت به دین آنها می داند و با یاد دهانی آنها می خواهد آنها را متذکر نموده وبه شکر آن همه نعمات الهی وا دارد . 

(وَمَنْ یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) در این قسمت ازآیه ، الله متعال به یهودیان و سایربی دینانی که حق برای آنها واضح گشته ودین برای آنها آمده است هشدار می دهد که مبادا دین و هدایت که بزرگ ترین نعمت الهی است را با کفر که بزرگ ترین ناشکری است، عوض نمایید، زیرا کسی که چنین کاری نموده و چنین جرمی را مرتکب می شود قطعا او گرفتار عذاب الهی خواهد شد و الله متعال او را سخت عذاب خواهد داد زیرا اوسخت کیفراست .

یک نکته مهم در اینجا باید ذکر شود و آن اینکه صفت « شَدِیدُ الْعِقَابِ » و صفات دیگرالله متعال که از این نوع اند و در آنها از گرفت ، قهر و غلبه و عذاب الهی سخن گفته شده است ،همه و همه آنها برای هشدارو ترساندن کفار، منافقین و خلاف کاران است ، که الله متعال با ذکر این صفاتش آنها را از گرفت و عذابهای خود می ترساند، تا ازکفر، نفاق و گناهان و اعمال زشتشان دست کشیده و به راه حق و هدایت رو آورند .