۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (208) سوره بقره

ترجمه آیه (۲۰۸) سوره بقره

 

 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (208)

ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید بطورکامل در اسلام داخل گردید و از گام های شیطان پیروی نکنید زیرا قطعا او برایتان دشمنی آشکاراست .

 

تفسیرآسان آیه (208) سوره بقره

 

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً) دراین قسمت از این آیه الله متعال اهل ایمان را ندا داده و سپس به آنها دستور داده که بطور کامل وارد اسلام شوند و به تمام احکام و دستورات دین جامه عمل بپوشانند و این نشود که به برخی از دستورات اسلام عمل نموده و برخ دیگری را رها نمایند.

آری مسلمان واقعی کسی است که به تمام دستورات و احکام اسلام عمل کند و اما اینکه قسمتی از احکام اسلام را پذیرفتن و قسمت دیگری را منکرشدن و یا به آنها عمل ننمودن، این عادت یک مسلمان واقعی نیست و نباید یک مسلمان چنین عادت زشتی داشته باشد ، این در حقیقت عادت یهود و نصاری بوده است و این عادت زشت آنان را الله متعال درسوره بقره آیه (85) این گونه بیان وسزای آن را ذکرنموده است ، «.... أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»

یعنی : (ای اهل کتاب) آیا به قسمتی از کتاب (آسمانی) ایمان می آورید(و بدان عمل می کنید) و به برخی کفرمی ورزید( و بدان عمل نمی کنید) سزای کسی که چنین می کند (چیزی) نیست بجزخاری در زندگی دنیا و(اینکه) روزقیامت به سخت ترین عذاب بازگردانده (و گرفتار) خواهند شد و الله از آنچه آنان می کنند بی خبرنیست .

آری عادت یک مسلمان واقعی تسلیم شدن در مقابل تمام دستورات الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و بطورکامل در اسلام داخل شدن می باشد، و یک مسلمان هرگز حق ندارد که به احکام اسلام اعتراض نموده و به برخی عمل نموده و برخی را رها کند ، در این باره به آیه (36) سوره احزاب که الله متعال در آنجا این چنین فرموده توجه فرمایید :

« وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِینًا ».

یعنی : برای هیچ مرد و زن مسلمانی ، زمانی که الله و رسولش فیصله می نمایند هیچ حق اختیار (چیزی دیگری) در کارهایشان ندارند (و باید آن را به پذیرند) و هرکس که نافرمانی الله و رسولش را می نماید قطعا او بطورآشکار و کامل گمراه گشته است.

ولی چه کنیم که متأسفانه بسیاری از مسلمانان امروزه دچار این عادت زشت و این اخلاق ناشایست یهود و نصاری گشته اند که بطورکامل وارد اسلام نمی گردند و هرحکم از احکام اسلام که با افکار، اموراقتصادی، امورسیاسی و یا سایرکارهایش مخالف بوده وسازگار نباشد یا بطور کامل منکرش می شوند و یا اینکه بگونه تحریف گونه آن را توجیح می کنند تا بدین طریق بتوانند به اهداف شوم دنیوی خویش برسند، بهمین خاطراست که امروزه در میان مسلمانان انواع و اقسام اسلامهای سلیقه ای پدید دارشده که درذیل به برخی از آنها اشاره خواهم نمود :

1 - «اسلام سیاسی» اسلامی که درآن ازعقاید درست وسایر احکام خبری نیست، وهم غم حامیان این نوع اسلام سلیقه ای، فقط رسیدن به صندلی قدرت و سپس مکیدن خون ملتها و سوار شدن برگردن آنها چیزدیگری نیست .

2 - «اسلام اقتصادی» اسلام سلیقه ای که همه و همه آن حرف از پول و مال و ثروت است ودر نزد دوستداران چنین اسلامی ؛ حرام بودن سود و ربا و رشوه و سایرامور اقتصادی حرام معنی ندارد و نصوصی از شرعی که در این باره آمده را یا انکار نموده و یا هم به گونه ای توجیح می کنند که عین تحریف است .

3- «اسلام گوشه گیری» اسلام سلیقه ای که در آن بجز پیر و مرید ی و چند اذکار و اوراد سلیقه ای دیگرچیزی وجود ندارد، در نزد صاحبان این نوع اسلام حرف از جهاد با کفار زدن و سخن از سیاست گفتن وحرف مال و ثروت به میان آوردن مترادف است با کفرو انحراف و بی دینی ، سعی و تلاش حامیان این نوع اسلام سلیقه ای در راستای برده سازی برخی ازانسانها برای برخ دیگر است .

4 - «اسلام خشن » این نوع اسلام سلیقه ای که در آن بجزکشت و کشتاروتکفیرو تفسیق مسلمان و ریختن خون و آبروی او دیگر چیزدیگری نیست، خشونت گرایان ، خون خواران، افراد عقده ای و تندرو همیشه حامی این نوع گرایشی از اسلام بوده و هستند، ناگفته نماند که گاها افراد مخلصی نیز فریب این نوع افکار افراطی را خورده و گرفتار این نوع افکار انحرافی می شوند ، همین جاست که باید بگویم تنها اخلاص برای عمل به اسلام کافی نیست بلکه برابری عمل با دستورات شرع نیز مهم است و حتی بدون آن ای چه بسا فرد به جای عبادت جنایت نماید همانگونه که در هر دور و زمان تکفیریها و خوارج گرفتارآن می شوند.

5- «اسلام حامی خواهشات » ، اسلامی که حامی خواهشات باشد ودر آن قانونی برای حرام وجود نداشته باشد و همه چیز درآن حلال بوده و در اختیار انسانهای هوا پرست باشد، اسلامی که در آن حجابی نباشد، قانون برای تنبیه مجرمین وجود نداشته باشد، مخلوط شدن و با هم بودن مرد و زن نا محرم در همه جا آزاد باشد، قانونی برای جلوگیری از شراب خواری ، زنا و سایر جرمها نباشد، صاحبان این نوع اسلام خواهشاتی وسلیقه ای همان فریب خورده ها ویا دست پروردها و شاگردان غرب گرای اروپائی آمریکائی و یا شرق گرای کمونیست اند، که با وجود ادعای اسلام ، داعی افکار آقایان غرب و شرق خویش اند، و فقط اسلام را در چند حکم عبادی منحصر دانسته ودین را تنها رابطه فرد با الله می دانند واما امور اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی را از دین جدا نموده و انسانها را درآنها مختارکامل می دانند، این لائیکان بی آگاه از دین، این گونه با افکار وارداتی خویش در درون جهان اسلام غوغا نموده وبا تبلیغات فریبنده خود می خواهند به مردم کم سواد و یا بی سواد بفهمانند که اسلام واقعی همین «اسلام خواهشات» و سلیقه ای آنهاست ، غافل از اینکه دیگر این نوع حناها رنگی ندارد و این طرفندها بازاری ندارد و حقیقت آنها و آقایان آنها برهمگان برملا و آشکارشده است .

آری برادر و خواهرمسلمانم ، اسلام دینی است برای هر زمان و هرمکان و تمام احکام آن قابل عمل و قابل اجرا می باشد و تمام احکام و دستورات آن برای تمام بشریت مفید است ، بهمین خاطراست که الله متعال از اهل ایمان خواسته که بطور کامل وارد اسلام شده و به تمام دستورات و احکام آن عمل نمایند، ناگفته نماند که اگر امروزه ما مسلمانان گرفتار مشکلات زیادی شده ایم، مهم ترین علتش همین باشد که ما بطور کامل وارد اسلام نشده و گرفتار اسلام های سلیقه ای شده ایم، لذا بنظر بنده تنها نجات از تمام مشکلات داخل شدن کامل در اسلام و رها نمودن اسلام های سلیقه ای است.

(وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ) دراین قسمت از آیه الله متعال به ما مسلمانان دستورداده که از گامهای شیطان پیروی نکنیم، آری با دقت به کلمه «خُطُوَات» معلوم می گردد که شیطان انسانها را گام به گام و مرحله به مرحله به سمت گناهان سوق می دهد لذا ما باید مواظب بوده که گرفتار دامهای آراسته شده و گامهای فریبکارانه شیطان نشویم .

(إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ) در این قسمت ازآیه الله متعال به ما بیان نموده که شیطان دشمن واضح و آشکار ماست، لذا دوستی و همکاری با دشمن آشکار، کمال بی عقلی است و پرهیز و دوری از آن، کمال اندیشمندی و هوشیاری است .