ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ترجمه آیه (164) سوره بقره
إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنْ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (164)
ترجمه : همانا در آفرینش آسمانها و زمین و متفاوت بودن و در پی یکدیگررفت و آمد نمودن شب و روز و کشتی هایی که در دریا در برای نفع مردم درحرکت اند و آن آبی را که الله از آسمان فرو فرستاده و سپس با آن زمین را بعد از مرگش زنده می نماید و(دراینکه الله متعال) در زمین هر نوع حیوان و جنبنده ای را منتشر نموده است ودر گردش بادها و ابری که در میان آسمان و زمین مسخر است (در) همه اینها نشانیهای برای قومی اند که می فهمند.
تفسیر آسان درفهم آیه (164) سوره بقره
(إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ) یکی از دلایلی که الله متعال برای اثبات وجود و وحدانیت خودش در قرآن بسیار ذکر می کند وجود مخلوقات و نحوی آفرینش آنها ست ، در این آیه نیز الله متعال آفرینش زمین ،آسمانها ،ابرها، ووو را مثال زده و سپس درآخرفرموده : همه اینها نشانیهایی اند برای قومی که می فهمند یعنی افراد فهمیده با تفکر و تدبر در این مخلوقات پی به وجود یکتای پروردگارجهان می برند و با آگاهی و بصیرت کامل اعتراف به وجود الله یکتا و بی همتا می کنند .
آری تفکر در آفرینش زمین و آسمان هر فرد عاقل را مجبور به اعتراف به وجود الله یکتای و بی همتا می نماید، آسمان با آن زیبای و تمام سیارها و ستارهایی که در زیراین آسمان قرار دارند و زمین با تمام کوهها و صحراها و دریاها و سایر مخلوقات موجود بر این زمین، همه و همه اینها دلالت براین دارند که یک ذات بسیار آگاه و حکیمی اینها را آفریده و آن ذات کسی نیست بجز الله متعال .
(وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ) متفاوت بودن شب روز و در پی یک دیگر رفت و آمد نمودن و کوتاه شدن یکی و دراز شدن دیگری؛ همه اینها از نشانیهای وجود ذات الله متعال می باشد ، که همه این امور با یک نظم و ترتیب خاصی و بدون هیچ بی نظمی اتفاق می افتد، و شب با تاریکیش آرامش و استراحتی برای ما انسانها و روز با روشنیش وقت کار و امرار معاش برای ما انسانهاست، این تاریکی شب و این روشنی روز؛ جمال و زیبایی است که به جمال این دنیا افزوده شده است ، شما یک لحظه تصور کنید که اگر یکی از شب و روز نمی بود و همیشه در دنیا شب می بود و یا اینکه همیشه در دنیا روز می بود چه اتفاقی می افتاد؟ و اوضاع و احوال ما انسانها چه می شد؟ و زندگی در این دنیا چه گونه بر ماسخت و طاقت فرسا می شد؟.
(وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ) یکی دیگر از دلایل وجود ذات الله یکتا وبی همتا همین قایق ها ، کشتی ها ، ناوها و لاندیگرافهای است که با تمام بار و سنگینی که برآنها حمل می شود باز هم بر روی آب در حرکت اند وبدون اینکه در زیرآب فرو بروند برسطح آبهای دریاها و اقیانوسها به مسیر دلخواه بشررفته تا به مقصد مقصود برسند و انسانها از آنها در سیاحت، تجارت ،ماهیگری، مسافرت و جنگ ها استفاده می کنند. پس تو ای انسان عاقل کمی فکر کن که اگر ریگ کوچکی را بر روی آب بیندازی فورا در زیر آب فرو رفته و حتی یک ثانیه بر روی آب باقی نمی ماند و لی این کشتیها و ناوها با تمام آن بار و سنگینی که برپشت آنهاست بر روی آب مانده و فرو نمی روند! تو ای انسان عاقل کمی دقت کن که اگر این قایق ها ،کشتیها، لاندیگرفها و ناوها نمی بودند ما انسانها چگونه می توانستیم از دریاها استفاده کنیم!.
(وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنْ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا) زمین بی گیاه مرده با آبی که از آسمان فرستاده می شود زنده و سرسبزمی شود و باعث ایجاد رزق و روزی برای مخلوقات موجود بر پشت خود می گردد ، این آب را چه کسی فرستاده و این زمین مرده را چه کسی زنده نموده و این گیاهان و میوه جات و سبزیجات رابرای موجودات ساکن بر این کره خاکی چه کسی آفرید؟ این سوالها همه یک جواب دارند و آن اینکه همه و همه این کارها را الله متعال نموده است و همه آنها دلیل بر وجود آن ذات یکتا و بی همتا ست .
(وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ) تمام خزندگان، درندگان، پرندگان همه و همه اینها را الله متعال برای استفاده ما انسانها بر این کره خاکی آفریده و انتشار داده است که تفکر در هریک از این موجودات انسان را مجبور به اعتراف می نماید که با صراحت کامل بگوید (لا اله الا الله) .
(وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ) گردش بادهایی که گاهی باعث حرکت کشتی های بادبانی می شود ، و گاهی باعث بارآورنمودن برخی درختان می گردد و گاهی باعث حرکت ابرها و گاهی هم باعث شنکجه و عذاب دادن افراد خلاف کار می گردد، این باد با دها کارهایی که به او سپرده شده تفکر در آن و حکمت های خلقت آن انسان را به این تفکر وا می دار که چه کسی این باد را با این همه کارها و حکمتها آفریده است ؟، انسان عاقل بعد از تفکر و تدبر به یک جواب می رسد و آن اینکه ذات بسیارحکیمی آن را آفریده که تمام این جهان را آفریده است .
(وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ) ابرهای که گاهی باد و گاهی باران و گاهی برف و گاهی ژاله در میان آسمان و زمین با خود گرفته واز این قسمت کره خاکی به آن قسمت حمل و نقل می کنند، و گاهی آنچه را با خود می برند می برد باعث رحمت شده و گاهی هم باعث عذاب و نابودی می گردد ، آخر سوال اینجاست که چه کسی به این ابرها این مأموریت را داده تا این کارها را انجام دهند؟ و آخر چه کسی این ابرها را به این حالت آفریده است ؟ جواب یکی است که آفریدگار و دهنده این امور به ابرها فقط و فقط الله یکتا و بی همتاست .
(لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ) در آخر الله متعال نتیجه گیری نموده است که آفرینش زمین و آسمانها و کشتتی ها و ابرها ووو ...همه و همه اینها نشانی های برای وجود الله یکتا و بی همتا اند ، ولی این نشانیها را کسانی درک می کنند که دارای عقل و فهم بوده و این عقل و فهم خودشان را با خواهشات و خرافات و فریبهای شیطان مخدوش نکرده باشند، این نوع افراد عاقل و فهمیده با تفکردر این مخلوقات پی بوجود یکتا و بی همتای الله متعال می برند ، و سپس در مقابل آن ذات سرتعظیم خم نموده و به عبادت و پرستش او مشغول می شوند و فقط و فقط از دستورات او پیروی می نمانید و هرگز با دستورات او مخالفت نمی کنند.