ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ترجمه آیه (97) سوره بقره
قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ (97)
ترجمه : بگو هرکس دشمن جبرئیل بود(اوکافراست) همانا این(جبرئیل است) که با اجازه الله ( قرآن) را بر دل تو فرود آورده است و در حالی که (این قرآن) تأیید کننده است آنچه که در جلوی او (از تورات و انجیل) است و هدایت و بشارتی برای اهل ایمان است .
تفسیر آسان آیه (97) سوره بقره
(قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِیلَ) جبرئیل علیه السلام یکی از بزرگ ترین و مقرب ترین فرشته های الله متعال می باشد، یهود با این فرشته دشمن و مخالف بودند و این قسمت آیه به همین مطلب اشاره می کند .
(فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ) فرشته ای که قرآن را با اجازه الله متعال بر قلب رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرود می آورده و نازل می نموده جبرئیل علیه السلام بوده است .
(مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ) قرآن مطالب کتب پیش از خود همانند تورات و انجیل را تأیید می نموده است که اصل آنها قبل از تحریف از جانب الله متعال بوده است .
(وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ) قرآن کتاب هدایت و کتاب بشارت برای اهل ایمان می باشد.
اما اینکه قرآن فقط برای اهل ایمان هدایت است بدین جهت است که این اهل ایمان اند که آن را پذیرفته اند لذا قرآن آنها را به مقصد مقصود رسانده و هدایت می دهد، واما کفار و منافقین را نیز راه نشان می دهد ولی کفار خود هدایت را نمی پذیرند و بر راه راست نمی روند لذا قرآن آنها را به مقصد مقصود نمی رساند و برای آنها از این جهت هدایت و راهنما نیست.
برای بهتر واضح شدن این جریان باید گفت که هدایت بر دو نوع است :
1 - هدایت به معنای راهنمائی و راه نشان دادن .
2- هدایت به معنای به مقصد مقصود رساندن .
قرآن به معنای اولی (هدایت) برهمه افراد اعم ازمسلمانان و غیر مسلمانان راهنما و هدایت است، ولی قرآن به معنای دومی (هدایت) فقط برای اهل ایمان هدایت و راهنماست .
برای فهمیدن این دو نوع هدایت به مثال زیر توجه فرمایید فردی از شما می پرسد که فلان شهر کجاست؟ شما آدرس دقیق را به او می دهی و به او راهی که بدان شهر منتهی می شود را نشان می دهید ، ولی فرد دیگری از شما می پرسد فلان شهر کجاست؟ شما به اومی گویید: بیا در ماشین بنده سوار شو من به آن شهر می روم و شما او را با خود سوار نموده او را به آن شهر می رسانید و سپس به اومی گویید این آن شهری است که شما از من آدرسش را پرسیدید، آری شما هر دو فرد را رهنمائی نموده اید ولی به یکی فقط راه را نشان داده اید ولی دیگری را به مقصد مقصود رسانده اید، قرآن کفار را نیز راهنمائی و هدایت می نماید همان گونه که شما به فرد اول راه نشان داده اید ولی مسلمانان را نیز هدایت و راهنمائی می کند و به مقصد مقصود می رساند همانگونه که شما فرد دوم را راهنمائی نموده و به شهرمورد نظر او رسانده اید، این است که الله متعال در قرآن گاهی می گوید قرآن فقط برای اهل ایمان هدایت و راهنماست و گاهی می گوید برای همه مردم (اعم از مسلمان و غیر مسلمان) هدایت و راهنماست .
و اما اینکه قرآن برای اهل ایمان بشارت دهنده و دهنده خبرخوش است چون اهل ایمان به دستورات الهی عمل می کنند و اینها اند که مستحق پاداش نیک اند و حق دار بشارت اند و قرآن هم به آنها بشارت می دهد واما کفار و منافقینی که در مخالفت با دستورات الهی بسر می برند مستحق بشارت نیستند لذا قرآن به آنها بشارت نمی دهد بلکه آنها را از عذابهای الهی می ترساند و بیم می دهد و به آنها خبرهای بد و گرفت الهی را می رساند .