ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
✏شکست اجماع پنجم✏
ابن منذر رحمه الله در کتاب
الاجماع، باب (ما اجمعوا علیه فی الماء) چنین نوشته اند: أجمعوا علی أن الوضوء
لایجوز : بماء الورد ، و ماء الشجر، و ماء العصفر...
ترجمه: علما اجماع نمودند که وضو (به این نوع
آبها) : آب گلاب، و آب درخت ، و آب گل عصفر (گلی زرد رنگ)، جایز نیست.
این اجماع نیز شکسته شده
است زیرا در این باره نیز در میان علما اختلاف نظر وجود دارد، برای بهتر دانستن
این اختلاف و شکست این اجماع به عبارت زیر دقت فرمایید :
ابن قدامه رحمه الله در
کتاب المغنی در فصل( فی غیر النبیذ من المائعات غیرالماء) بعد ازبیان آبها و
مایعاتی (از قبیل شوربه ، سرکه و....که با آنها وضو جایز نیست) می فرماید : فجمیع هذه
اﻷنواع لایجوز الوضوء بها، و لا الغسل ، و لا نعلم فیه خلافا الا ما حکی عن ابن
ابی لیلی و الأصم فی المیاه المعتصره ، أنها طهور و یرتفع بها الحدث ، و یزال بها
النجس .
ترجمه : تمام این انواع
(آبها و مایعات) نه وضو با آنها جایز است و نه غسل،و در این باره من اختلافی را
خبر ندارم بجز آنچه از ابن ابی لیلی و اصم (رحمهما الله) نقل شده است (که این دو
بزرگوار) در باره آبهای که از (گل ، گیاه و غیره) گرفته می شود(می فرمایند) که آنها
پاک و پاک کننده اند ناپاکی (یعنی بی وضوئی و جنابت) با آنها بر طرف می شود و
نجاست و کثیفی با آنها دور و پاک می گردند.