۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

امام اگر بعد از تشهد دوم بلند شد حکمش چیست؟

پرسش: امام تشهد دوّم را می خواند و بعد بلند می شود، مقتدیها به او تذکر می دهند ، ولی امام رکعت پنجم را می خواند و در آخر سجده سهو می کند، سوال این است که آیا امام باید می نشست و یا به رکعت پنجم تا پایانش ادامه می داد؟


پاسخ: اگر در نماز سه رکعتی و یا چهار رکعت امام تشهد دوم را می خواند و بعد بلند می شود و با وجود اینکه مقتدی ها تذکر می دهند و او به نماز ادامه می دهد از دو حالت خالی نیست:


1 - اگرامام فکر می کرده تشهدی که خوانده تشهد اول بوده لذا به نماز ادامه می دهد تا تکمیل شود، این امام بعد از تکمیلی و حتی بعد از سلام دادن اگر متوجه شد که سهو کرده باید سجده سهو بجا آورد.


2 - ولی اگر امام فکر می کرده که تشهدی که خوانده تشهد اول بوده ولی بعد از تذکر مقتدی ها متوجه شده است که تشهد آخر بوده و نمازش به پایان رسیده است، در این حالت امام نباید به رکعت پنجم و یا همان رکعت اضافی ادامه دهد و باید بنشیند، زیرا بطور قطع و یقین نماز به پایان رسیده و اضافه نمودن به نماز بصورت عمدی مجاز نمی باشد ولی باید سجده سهو بجا آورد، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم روزی نماز ظهر را پنج رکعت خواندند و بعد که به ایشان تذکر داده شد سجده سهو نمودند، در این باره به این حدیث توجه دهید:


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: صَلَّى النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: الظُّهْرَ خَمْسًا، فَقَالُوا: أَزِیدَ فِی الصَّلاَةِ؟ قَالَ: «وَمَا ذَاکَ» قَالُوا: صَلَّیْتَ خَمْسًا، فَثَنَى رِجْلَیْهِ وَسَجَدَ سَجْدَتَیْنِ . (صحیح بخاری، حدیث: 404)

ترجمه: عبدالله (بن مسعود) رضی الله عنه فرمودند: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (روزی) نماز ظهر را پنج رکعت خواندند، (صحابه) گفتند: آیا در (تعداد رکعات) نماز اضافه گشته است؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: مگر چه شده است؟ (صحابه) گفتند: شما پنج رکعت خواندید، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم رو به قبله نموده) و دو پایشان را خواباند و دو سجده (برای این سهو) بجا آوردند (و صحابه نیز بهمراه ایشان دو سجده سهو را بجا آوردند).