۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حکم روز ه نفلی در حالی که شوهر به مسافرت نباشد چیست؟

پرسش: آیا این مطلب صحت دارد که اگر زن بخواهد روزه نفلی و سنّت بگیرد، باید ازشوهرش اجازه بگیرد و اگر شوهر اجازه ندهد و زن روزه بگیرد گنه کار است؟


پاسخ : بله این مطلب درست است که زن در حالی که شوهرش در خانه است و درمسافرت نیست؛ نباید بدون اجازه شوهرش روزه نفلی و سنّت بگیرد و اگر این کار را کرد گنه کار می شود زیرا این عمل او باعث ضایع شدن حق شوهر و نافرمانی از دستور رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می شود، ولی اگر شوهرش به مسافرت بود و یا در خانه بود و به او اجازه داد؛ او می تواند روزه نفلی و سنّت بگیرد، البته روزه رمضان و یا قضاء رمضان که از واجبات است بدون اجازه شوهر می تواند بگیرد، حتی اگر شوهرش از گرفتن روزه فرض جلوگیری کند او نباید به حرف شوهر کند و باید روزه بگیرد و شوهرش نسبت به این جلوگیری گنه کار می گردد.

در این باره به حدیثی که ابوهریره رضی الله عنه روایت نموده اند و در صحیح بخاری و صحیح ابن حبان و برخ دیگر از کتب حدیثی آمده است دقت نمایید:

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لاَ یَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ. صحیح بخاری، حدیث (5195)

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: برای زن حلال و مجاز نیست در حالی که شوهرش در خانه است روزه (نفلی) بگیرد مگر با اجازه اش.

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَا تَصُومَنَّ امْرَأَةٌ یَوْمًا سِوَى شَهْرِ رَمَضَانَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ» صحیح ابن حبان، حدیث (3573).

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرگز زنی روزی را در غیر از رمضان در حالی که شوهرش در خانه است روزه نگیرد مگر با اجازه اش.