۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ابو الاعلی مودودی رحمه الله کیست؟

پرسش:  ابو الاعلی مودودی رحمه الله کیست؟

 

پاسخ: استاد ابوالاعلی مودودی رحمه الله در دوم مهرماه سال 1282 هجری شمسی برابر با چهارم رجب 1321 هجری قمری ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺍی ﻣﺬهبی ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺍﻭﺭﻧﮓ ﺁﺑﺎﺩ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﮔﺸﻮﺩند .

 

استاد مودودی رحمه الله در 31 شهریور 1358 هجری شمسی برابر با 30 شوال 1399 ، با عمری 75 ساله ، چشم از جهان بر بسته و به دیدار الهی شتافتند، و در شهر لاهور پاکستان در صحن منزلشان دفن شدند، روحشان شاد، و الله متعال جنت الفردوس نصیبشان گرداند، آمین یا رب العالمین.

 

در ذیل به چند نکته مهم در باره استاد ابوالاعلی مودودی رحمه الله بیان می دارم تا در شناخت شخصیت ایشان راهگشا باشد:

 

1- ﭘﺪﺭ ایشان ﺳﻴﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﻣﻮﺩﻭﺩی رحمه الله ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪﻧﮕﺎﺭﻱ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﺩﺍﺷﺖ .

 

2- استاد مودودی رحمه الله در کوچکی ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺻﺮﻑ، ﻧﺤﻮ، ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺁﻣﻮﺧﺖ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻓﻮﻗﺎﻧﻴﻪ ﺍﻭﺭﻧﮓ ﺁﺑﺎﺩ ﻧﺰﺩ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺗﻔﺴﻴﺮ، ﺣﺪﻳﺚ، ﻓﻘﻪ، ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻘﻪ، ﺭﻳﺎﺿﻲ، ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﻋﺮﺏ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﻋﺎﻟﻲ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻬﺮﻩﺍﻱ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻮﻡ برد .

 

3- ایشان در طول عمر سردبیری چندین روزنامه را بعهده داشتند، همانند:  ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ « ﺗﺎﺝ » ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺟﺒﻠﭙﻮﺭ ﻫﻨﺪ  و ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ « ﻣﺴﻠﻢ » ﻭ ﺳﭙﺲ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ « الجمیعة » و روز نامه « ﻫﻤﺪﺭﺩ » .

 

4- بعد از استعفاء از سر دبیری روز نامه « الجمیعة » ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ « ﺗﺮﺟﻤﺎﻥ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ » ﺭﺍ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺖ . ﻭﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩﺍﻱ ﺟﺬﺍﺏ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻜﺎﺗﺐ ﺳﺎختگی ﻭ بی ﺍﺳﺎﺱ شرق و غرب ﺑﻪ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺭﺳﺎﻧﺪ .

 

5- بنابر خدمات ارزنده ای که به اسلام انجام داده بود، جایزه ملک فیصل پادشاه وقت عربستان را از آن خود کرد.

 

6- از طرف مخالفان و حکومت وقت چندین بار به زندان رفت و یکبار حکم اعدامش نیز صادر گشت، ولی بفضل کرم الهی و حمایت های حامیان و طرفداران داخل کشور پاکستان و سایر جهان اسلام از اعدام نجات یافت.

 

7- برای خدمت به اسلام و دعوت به دین، گروه دعوتی و تبلیغی و سیاسی را به نام « جماعت اسلامی » تأسیس نمود، که تا به حال در پاکستان، بنگلادش ، هندوستان، کشمیر و بسیاری از کشورهای اسلامی در حال فعالیت دینی و سیاسی است.

 

8- استاد مودودی رحمه الله نویسنده بسیار ماهری بودند، که کتابهای بسیار مفید را تقدیم جهان اسلام نمودند، از آن جمله می شود، به تفسیر تفهیم القرآن و کتاب جهاد در اسلام، و مبادی اسلام، حجاب و دها کتاب دیگر اشاره نمود.

 

9- اصول فکری استاد مودودی رحمه الله کتاب و سنّت و فهم صحابه رضی الله عنهم بود، و از تقلید کور کورانه شدیدا متنفر بود.

 

10- استاد مودودی رحمه الله با وجود اینکه مخالفین زیادی داشتند که بر علیه ایشان کتابهای زیادی نوشته اند، ولی ایشان بر رد و علیه کسی کتابی ننوشت.

 

11- استاد مودودی رحمه الله با وجود تمام خدمات ارزنده ای که به اسلام و مسلمین انجام دادند، خالی از اشتباهات نبودند، همانگونه که هر عالمی گرفتار اشتباهات فکری می شود، ولی از آنجایی که اشتباهات علماء عمدی نیست و اجتهادی است، لذا در اشتباهات بگفته رسول الله صلى الله علیه و آله وسلم برایشان یک اجر و ثواب می رسد، و ایشان محکوم نیستند.

 

12- استاد مودودی رحمه الله همانند بسیاری از علماء و داعیان مخلصی است که مظلوم واقع شده و بسیاری بنا بر حسادت و رقابت و بدون دلیل برای تخریب شخصیت، بر این بزرگ مرد تاریخ و داعی دین تاختند، ولی آنها ندانستند که الله متعال وقتی به کسی عزتی عنایت کند، نمی شود آن عزت را از او فرد گرفت .

 

13- در آخر بنده به جوانان عزیز توصیه می کنم که حتما کتابهای و نوشته های استاد ابوالاعلی مودودی رحمه الله را مطالعه نمایند، و از دریای دانش با ارزش، ایشان بهر کافی را ببرند.