۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

این حقیقت دارد که جن وارد بدن انسان می شود؟

پرسش : آیا این حقیقت دارد که جن وارد بدن انسان می شود؟

 

پاسخ: بله، این حقیقت دارد، که جن وارد بدن از انسان می شود، برای فهمیدن دلایل این مطلب به یک آیه و چند حدیثی که در این باره ذکر می شود، توجه نمایید:

الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (275) سوره بقره

 

ترجمه: کسانی که سود و ربا می‌خورند، (در قیامت از قبر هایشان ) برنمی‌خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماسّ شیطان، دیوانه شده (و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند). این، به خاطر آن است که گفتند: داد و ستد هم مانند سود و ربا است (و تفاوتی میان این دو نیست) در حالی که الله داد و ستد و معاملات را حلال قرار داده، و سود و ربا را حرام گردانده است! (زیرا درمیان این دو، فرق بسیار است.) و اگر کسی اندرز الهی به او رسید، و (از رباخواری) خودداری کرد، سودهایی که در سابق (و قبل از نزول حکم تحریم‌ ربا) به دست آورده، مال اوست؛ (و این حکم، گذشته را شامل نمی‌گردد؛) و کار او به الله واگذار می‌شود؛ (و گذشته او را خواهد بخشید) امّا کسانی که بازگردند (و بار دیگر مرتکب این گناه شوند، و سود و ربا خواری کنند)، اهل آتشند؛ و از جاویدانها در آن خواهد بود.

 

1- عن صَفِیَّةَ بْنَةِ حُیَیٍّ ، قَالَتْ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ الشَّیْطَانَ یَجْرِی مِنَ الْإِنْسَانِ مَجْرَى الدَّمِ.

ترجمه: صفیه بنت حیی رضی الله عنها فرمودند: رسول الله صلی‌الله‌علیه ‌وآله‌ وسلم فرمودند: همانا شیطان در انسان همانند خون در جریان است

صحیح البخاری ( 2035) و صحیح مسلم ( 2175 )

 

2- عن عُثْمَانَ بْنِ أَبِی الْعَاصِ  قَالَ :  لَمَّا اسْتَعْمَلَنِی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَى الطَّائِفِ، جَعَلَ یَعْرِضُ لِی شَیْءٌ فِی صَلَاتِی، حَتَّى مَا أَدْرِی مَا أُصَلِّی، فَلَمَّا رَأَیْتُ ذَلِکَ رَحَلْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : " ابْنُ أَبِی الْعَاصِ ؟ " قُلْتُ : نَعَمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ : " مَا جَاءَ بِکَ ؟ " قُلْتُ : یَا رَسُولَ اللَّهِ، عَرَضَ لِی شَیْءٌ فِی صَلَوَاتِی، حَتَّى مَا أَدْرِی مَا أُصَلِّی. قَالَ : " ذَاکَ الشَّیْطَانُ،  ادْنُهْ  ". فَدَنَوْتُ مِنْهُ، فَجَلَسْتُ عَلَى صُدُورِ قَدَمَیَّ، قَالَ : فَضَرَبَ صَدْرِی بِیَدِهِ، وَتَفَلَ فِی فَمِی وَقَالَ : " اخْرُجْ عَدُوَّ اللَّهِ ". فَفَعَلَ ذَلِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ قَالَ : " الْحَقْ بِعَمَلِکَ ". قَالَ : فَقَالَ عُثْمَانُ : فَلَعَمْرِی مَا أَحْسَبُهُ خَالَطَنِی بَعْدُ

 

ترجمه: عثمان بن ابی العاص رضی الله عنه فرمودند: چون رسول الله صلی‌الله‌علیه‌ وآله ‌وسلم مرا مسئول و امیر طائف نمودند، چیزی همیشه در نمازم عرضه می شد( و مزاحمت ایجاد می کرد)، تا بجایی که نمی دانستم چند رکعت نمازخواندم،  چون این حالت را دیدم سفر نموده و به نزد رسول الله صلی‌الله‌علیه‌ وآله‌ وسلم رفتم، (ایشان چون مرا دیدند) فرمودند: پسر ابی العاص (هستی)؟ گفتم: آری ای رسول الله. ایشان فرمودند: چه چیز باعث آمدن تو شده است؟ من گفتم: ای رسول الله در نمازهایم چیزی عرضه و مزاحم می شود، تا جایی که نمی دانم چه می خوانم. (رسول الله صلی‌الله‌علیه‌ وآله‌ وسلم ) فرمودند: آن شیطان است، نزدیک شو، و من به ایشان نزدیک شدم و بر سینه دو پایم نشستم، با دست مبارکشان بر سینه ام زده و در دهانم تف نمودند، و( سپس خطاب به جن داخل بدن من) فرمودند: ای دشمن الله (از بدن این فرد) بیرون شو، و این کار را سه بار تکرار نمودند، و سپس به من گفتد: برو سرکار و مسئولیت خود، عثمان بن ابی العاص فرمودند، سوگند به (ذاتی که) جانم (در دست اوست) گمان نمی کنم که بعد از این دیگر (آن جن و شیطان) در بدن من داخل و مخلوط جسم من شده باشد.           سنن ابن ماجه ( 3548)

 

ناگفته نماند که علاوه از این دو حدیث صحیح، احادیث صحیح دیگری نیز وجود دارند، که بیانگر این مطلب اند ، که جن و شیطان در بدن انسان داخل گشته و باعث آزار و اذیت فرد می گردند، که با خواندن آیات قرآنی، از جسم فرد بیرون می شوند.