۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

وقت از جماعت مهم تر است

پرسش 


آیا اگر امام مسجدی نماز صبح با تاخیر در وقت می خواند، برای مقتدی جایز است که نمازش را در اول وقت بخواند؟

 

پاسخ: طبق احادیث صحیح تمام نمازهای بهتر است که در اول وقت خوانده شوند بجز نماز عشاء که با تأخیر خواندن آن اجر وجواب بیشتری دارد، خواندن نمازها در اول وقت از بهترین اعمال نیک است، همانگونه که در این حدیث آمده است:

 

عَنِ  ابْنِ مَسْعُودٍ  رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ،  أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ ؟ قَالَ : الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا، وَبِرُّ الْوَالِدَیْنِ، ثُمَّ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ .

 

ترجمه: ابن مسعود رضی الله عنه روایت نمودند که مردی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پرسید کدام اعمال بهترین اند؟ (رسول الله صلی‌الله‌علیه‌ وآله‌ وسلم ) فرمودند: (خواندن) نماز را در اول وقت و نیکی به پدر و مادر و سپس جهاد در راه الله.

 

صحیح بخاری ( 527, 2782 ) صحیح مسلم ( 85 )

 

اما اگر امام بنا برهر علتی نمازها را از اول وقت بتأخیر انداخت، افراد می توانند نماز هایشان را بصورت فردا و تنهایی بخوانند، و بعد از آن اگر در جماعت شرکت کرند برایشان این نمازی که برای بار دوم و بهمراه جماعت می خوانند برایشان نفل محسوب می شود، و اگر هم برای بار دوم و بهمراه أمام نخواندند، آنها نماز فرض خود را خوانده اند، و فرض از گردن آنها ادا شده است، در این باره به دو حدیث زیر توجه نمایید:

 

عَنْ ابْنَ مَسْعُودٍ ، قَالَ : قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : کَیْفَ بِکُمْ إِذَا أَتَتْ عَلَیْکُمْ أُمَرَاءُ یُصَلُّونَ الصَّلَاةَ لِغَیْرِ مِیقَاتِهَا ؟ ". قُلْتُ : فَمَا تَأْمُرُنِی إِنْ أَدْرَکَنِی ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : صَلِّ الصَّلَاةَ لِمِیقَاتِهَا، وَاجْعَلْ صَلَاتَکَ مَعَهُمْ  سُبْحَةً  . 

 

ترجمه: ابن مسعود رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به من گفتند: حالتان چگونه خواهد بود آنگاه بر شما امیران باشند، که نماز را بغیر وقت (اول و فضیلت) آن بخوانند؟ من گفتم: به من چه دستور می دهید ای رسول الله اگر چنین زمانی مرا دریافت؟ (رسول الله صلی‌الله‌علیه ‌وآله ‌وسلم ) فرمودند: نماز (خود) را در (اول) وقت آن بخوان، و نمازت که دو باره (اگر به) همراه آنها خواندی نفل برگردان.

 

سنن ابی داود ( 432 ) و صحیح مسلم ( 534 )

 

عَنْ  أَبِی ذَرٍّ  قَالَ : قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ :  یَا أَبَا ذَرٍّ، أُمَرَاءُ یَکُونُونَ بَعْدِی یُمِیتُونَ الصَّلَاةَ، فَصَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا، فَإِنْ صُلِّیَتْ لِوَقْتِهَا کَانَتْ لَکَ نَافِلَةً، وَإِلَّا کُنْتَ قَدْ أَحْرَزْتَ صَلَاتَکَ .

 

ترجمه: ابوذر رضی الله عنه فرمودند: پیامبر صلی‌الله‌علیه ‌وآله‌ وسلم فرمودند: ای ابوذر امیرانی بعد از من خواهند آمد که آنها نماز را می کشند (یعنی به تاخیر و در آخر وقت می خوانند)، پس تو نماز (خودت) را در اول وقتش بخوان، پس اگر نماز را در اول وقتش خواندی( و سپس دو باره آن را با امام جماعت خواندی، این نمازی که با امام خواندی) برایت نفل محسوب می شود و رنه (اگر با امام برای بار دوم نخواندی) تو با خواندن تنهایی، نمازت را در یافتی (و فرضت را ادا کرده ای).

 

سنن ترمذی ( 176 ) و صحیح مسلم ( 648 )