۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 77 تا 79

بَابُ الوُضُوءِ مِنَ النَّوْمِ

بحث وضوی از خواب


77 - (ضعیف) حَدَّثَنَا إِسْمَاعِیلُ بْنُ مُوسَى، وَهَنَّادٌ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عُبَیْدٍ المُحَارِبِیُّ، المَعْنَى وَاحِدٌ، قَالُوا: حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ، عَنْ أَبِی خَالِدٍ الدَّالَانِیِّ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَبِی العَالِیَةِ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّهُ رَأَى النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَامَ وَهُوَ سَاجِدٌ، حَتَّى غَطَّ أَوْ نَفَخَ، ثُمَّ قَامَ یُصَلِّی، فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّکَ قَدْ نِمْتَ، قَالَ: «إِنَّ الوُضُوءَ لَا یَجِبُ إِلَّا عَلَى مَنْ نَامَ مُضْطَجِعًا، فَإِنَّهُ إِذَا اضْطَجَعَ اسْتَرْخَتْ مَفَاصِلُهُ».

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه روایت نمودند که ایشان دیده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در حالت سجده (در نماز) خوابیدند، (و خوابشان آنقدر سنگین بود که در خواب) خور یا پف نمودند، سپس بلند شده و به نمازشان ادامه دادند، (بعد از پایان نماز من به ایشان) گفتم: ای رسول الله همانا شما خوابیدید، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: همانا وضو واجب نمی گردد مگر برکسی که در حال دراز کشیده بخوابد، زیرا آنگاه که فرد دراز می کشد مفصل های او سست و رها می شوند.


78 - (صحیح) حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ سَعِیدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ، قَالَ: «کَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَنَامُونَ ثُمَّ یَقُومُونَ فَیُصَلُّونَ، وَلَا یَتَوَضَّئُونَ».

ترجمه: انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند: یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (زمانی که برای نماز می آمدند، گاهی درمسجد نشسته) می خوابیدند و سپس بلند می شدند و نماز می خواندند و در حالیکه وضو نمی گرفتند.


بَابُ الوُضُوءِ مِمَّا غَیَّرَتِ النَّارُ

بحث وضو از آنچه که توسط آتش پخته و متغیّرگشته است.

79 - (حسن) حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِی عُمَرَ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ بْنُ عُیَیْنَةَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «الوُضُوءُ مِمَّا مَسَّتِ النَّارُ، وَلَوْ مِنْ ثَوْرِ أَقِطٍ»، قَالَ: فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ: یَا أَبَا هُرَیْرَةَ، أَنَتَوَضَّأُ مِنَ الدُّهْنِ؟ أَنَتَوَضَّأُ مِنَ الحَمِیمِ؟ قَالَ: فَقَالَ أَبُو هُرَیْرَةَ: «یَا ابْنَ أَخِی، إِذَا سَمِعْتَ حَدِیثًا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَلَا تَضْرِبْ لَهُ مَثَلًا».

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: وضو گرفتن از آنچه را که آتش لمس و پخته نموده است ضروری است، و گرچه آنچه تک کشکی هم باشد،(راوی) می گوید: ابن عباس رضی الله عنه گفت: ای ابوهریره، آیا از (خوردن) روغن وضو بگیریم؟ آیا از(استفاده نمودن) آب گرم وضو بگیریم؟ (روای) می گوید: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: ای پسر برادرم، چون حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدی برای (رد و شبهه افکنی در) آن مثال نزن.


(این حدیث منسوخ است)