۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

مرتبه
تاریخ : پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1396

 

پرسش: آیا اسکناس یا همان پول کاغذی که الآن در کشورها رواج دارد زکات دارد؟  و اگر دارد چگونه باید زکاتش را برداخت کرد؟

 

پاسخ: مناسب می دانم که قبل از بیان این مطلب که آیا بر اسکناس و یا همان پول کاغذی زکات هست و یانه، انواع معاملات و شروع اسکناس را توضیح دهم، تا پاسخ پرسش مورد نظر واضح تر گردد.

 

در طول تاریخ از قدیم تا به عصر حاضر، معاملات به شکل های مختلف زیر انجام می پذیرفته است:

 

1- معامله کالا با کالا.

 

2- معامله کالا با فلزات غیر از طلا و نقره.

 

3- معامله با سکه ها و تکه های طلا و نقره.

 

4- معامله کالا با اسکناس و پولها کاغذی و فلزی.

 

چین اولین کشوری بود که از اسکناس ها و پولهای کاغذی در معاملات خودش استفاده نمود، و ﺑﻌﺪ ﺍﺯ چین، ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺩﻭﻣﯿﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﻮﻝ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺒﺎﺩﻻﺕ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ و ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﭘﻮﻝ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﺭﻭﯼ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ.

در حقیقت آنچه باعث ارزش اسکناس و یا همان پول کاغذی شده ، پشتوانه و چیزهایی است که اسکناس جانشین آنها شده است.

در حقیقت گویا اسکناس همان کالائی است، که دولت بعد از چاپ آن را و در قبال کالا و یا انجام کاری به ملت می فروشد و سپس ملت نیز به همین منوال با آن معامله نموده و داد و ستد می کنند.

 

 ارزش اسکناس ها ی هرکشور بستگی به پشتوانه ارزی و سیاست های داخلی و خارجی و امنیت و منابع آن کشور دارد، پس در حقیقت اسکناس همان کالایی است که شبیه طلا و نقره بوده و با آن معاملات صورت می گیرند، لذا از نظر زکات همانند طلا و نقره محسوب می شود.

پول هر کشور با پول کشور دیگر همانند طلا با نقره تفاوت دارد.

لذا اگر پول یک کشور با کشور دیگری معامله شود اضافه و کم جایز است، ولی باید هر دو بصورت نقدی تبادله شود.

واگر پول یک کشور را کسی بخواهد با پول خود آن کشور معامله و تعویض کند باید برابر بوده و بصورت نقدی صورت گیرد.

زکات پول بر منوال نصاب طلا و یا نقره سنجیده می شود، و زمانی که به قیمت بیست مثقال طلا یعنی حدودا به قیمت هشتاد و پنج گرم طلا برسد، و یک سال برآن بگذرد  آن وقت در آن پول زکات است و چهل یک زکات دارد، و از یکصد هزار دو هزار و پانصد و از یک میلیون ، بیست و پنج هزار باید زکات داد.




طبقه بندی:
ارسال توسط ابوشعیب اسفندیار شجاعی آل بشیر
آخرین مطالب

قالب وبلاگ