۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

هفته یکبار سخنرانی نمودن برای مردم

پرسش:


پیامبر صلی‌الله‌علیه ‌وآله ‌وسلم هرچند روز یکبار سخنرانی می کردند تا مردم خسته نشوند؟

 

پاسخ: عموما رسول الله صلی‌الله‌علیه‌ وآله‌ وسلم با فاصله های زمانی مناسب برای صحابه رضی الله عنهم سخنرانی می نمود تا آنها از زیاد سخنرانی شنیدن خسته نشوند، و شنیدن وعظ و ارشاد برایشان جزاب و پسندیده باشد، لذا بهتر است که علماء و ائمه مساجد هفته ای یکبار برای مقتدیها و افراد سخنرانی نمایند، در این باره به این حدیثی که در ذیل ذکر می شود دقت نمایید:

 

عَنْ  أَبِی وَائِلٍ ، قَالَ :  کَانَ  عَبْدُ اللَّهِ  یُذَکِّرُ النَّاسَ فِی کُلِّ خَمِیسٍ، فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ : یَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، لَوَدِدْتُ أَنَّکَ ذَکَّرْتَنَا کُلَّ یَوْمٍ. قَالَ : أَمَا إِنَّهُ یَمْنَعُنِی مِنْ ذَلِکَ أَنِّی أَکْرَهُ أَنْ أُمِلَّکُمْ، وَإِنِّی  أَتَخَوَّلُکُمْ  بِالْمَوْعِظَةِ کَمَا کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَتَخَوَّلُنَا بِهَا ؛ مَخَافَةَ السَّآمَةِ عَلَیْنَا.

 

ترجمه: ابو وائل رحمه الله فرمودند: عبد الله بن مسعود رضی الله عنه هر پنج شنبه برای ما سخنرانی نموده و ما را پند می دادند ، مردی به ایشان گفت ای ابو عبد الرحمن سوگند به الله من دوست داشتم که شما هر روز برای ما سخنرانی نموده و ما را نصیحت کنید. عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمودند: همانا آنچه مرا از این کار ممانعت می کند این است که من ناپسند می دارم که شما را( با سخنرانی و نصیحت روزانه) خسته کنم، همانا من در سخنرانی و نصیحت رعایت اوقات شما را می نمایم ( و هرروز برایتان سخنرانی نمی کنم تا مبادا خسته شوید)، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در سخنرانی و نصیحت نمودن رعایت اوقات ما را می نمودند ( و هر روز برای ما سخنرانی نمی کردند) از ترس اینکه مبادا ما خسته شویم.

 

صحیح البخاری ( 68, 70، 6411 )  و صحیح مسلم ( 2821 )