۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شرح و تحقیق سنن ابن ماجه

 

حدیث۲۰- (این اثرصحیح است) حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ سَعِیدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، عَنْ أَبِی الْبَخْتَرِیِّ، عَنْ أَبِی عَبْدِ الرَّحْمَنِ السُّلَمِیِّ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، قَالَ: ‏« ﺇِﺫَﺍ ﺣَﺪَّﺛْﺘُﻜُﻢْ ﻋَﻦْ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺣَﺪِﻳﺜًﺎ، ﻓَﻈُﻨُّﻮﺍ ﺑِﻪِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻫُﻮَ ﺃَﻫْﻨَﺎﻩُ، ﻭَﺃَﻫْﺪَﺍﻩُ، ﻭَﺃَﺗْﻘَﺎﻩُ ‏»

 

لغات حدیث :

 

ﺇِﺫَﺍ ﺣَﺪَّﺛْﺘُﻜُﻢْ ﻋَﻦْ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺣَﺪِﻳﺜًﺎ : چون از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم برایتان حدیثی را بیان نمایم .

 

ﻓَﻈُﻨُّﻮﺍ ﺑِﻪِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻫُﻮَ ﺃَﻫْﻨَﺎﻩُ، ﻭَﺃَﻫْﺪَﺍﻩُ، ﻭَﺃَﺗْﻘَﺎﻩُ : پس به اوگمان ببرید همانی که گواراتر، و هدایتگرتر، و پرهیزگارتراست .

 

 

ﺗﺮﺟﻤﻪ حدیث :

 

ﻋﻠﯽ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻡ ﺷﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻤﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﯾﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﮔﻮﺍﺭﺍﺗﺮ، ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺘﮕﺮ ﺗﺮ ﻭ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ .

 

مسائل و مطالب اثر:

 

از این اثر فهمیده می شود که سخنان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم همه حق و درست اند و برای هدایت و پرهیزگاری مناسب ترین کلام هستند ، نکته دیگری که از این اثر فهمیده می شود این است که شاید گاهی راوی در نقل روایت از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم دچار اشتباه شود و به گونه ای روایت بالمعنی کند که از ظاهر آن حدیث برداشت غلط شود، لذا ما باید بدانیم که اگراز الفاظ برداشت غلط می شود، این جریان یا ازاین است که راوی درست نقل ننموده است و یا از این است که ذهن ما دقیق نفهمیده است و در هر حال احادیث رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم همه درست و حق می باشند .

 

تحقیق و بررسی سند :

 

سند این اثر موقوف صحیح است و در سنن دارمی و مسند احمد و برخ دیگر از کتب حدیثی نیز روایت شده است .

 

 

تفاوت های الفاظ اثر:

 

از آنجایی که این اثرعلاوه از سنن ابن ماجه در سایر کتب شش گانه حدیثی نیامده است لذا تفاوتی در الفاظ آن در این کتب وجود ندارد که ذکر شود .

 

 

منابع اثر :

 

این اثر از میان کتب شش گانه مشهور حدیثی فقط در سنن ابن ماجه روایت شده است .