۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه و تحقیق اربعین نووی

حدیث چهل و یکم اربعین

 

عَنْ أبی محمد عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍوبن العاص رضی الله عنهما ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ حَتَّى یَکُونَ هَوَاهُ تَبَعًا لِمَا جِئْتُ بِهِ» .

 

لغات حدیث :

 

لَا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ : مسلمان نمی گردد .

حَتَّى یَکُونَ : تا اینکه باشد .

هَوَاهُ : خواهشاتش .

تَبَعًا : تابع ، پیرو.

لِمَا جِئْتُ بِهِ : برای آنچه که من آورده ام .

 

 

ترجمه حدیث :

 

ابومحمد عبدالله بن عمروبن العاص رضی الله عنهما فرمودند : رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : هیچ یک از شما مسلمان (کامل) نمی گردد تا اینکه خواهشاتش تابع و پیروی آنچه که من (ازقوانین اسلامی) آورده ام نگردد .

 

مسائل حدیث :

 

ازآنجایی که این حدیث ضعیف است ازآن احکام استنباط و برگرفته نمی شود زیرا استنباط احکام و گرفت عقاید از احادیث ضعیف درست نمی باشد .

 

سند حدیث :

 

امام نووی رحمه الله این حدیث را به کتابی از کتب حدیثی نسبت نداده و فقط گفته اند که این حدیث حسن صحیح است و ما آن را در کتاب الحجة با سند صحیح روایت نموده ایم ، و در حالی که این حدیث ضعیف می باشد و این حدیث در برخی از کتب حدیثی با سند ضعیف روایت شده است بعنوان مثال در کتاب السنة ابی ابی عاصم با این سند آمده است :

ثنا مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ أَبِی وَارَهٍ، ثنا نُعَیْمُ بْنُ حَمَّادٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ الثَّقَفِیُّ، ثنا بَعْضُ مَشْیَخَتِنَا، هِشَامٌ أَوْ غَیْرُهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِیرِینَ، عَنْ عُقْبَةَ بْنِ أَوْسٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو،.......

در این سند « نُعَیْمُ بْنُ حَمَّادٍ » وجود دارد که ایشان راوی است زیرا ایشان در نقل روایات بسیار دچار اشتباه می شدند وحتی برخی ایشان را متهم به وضع حدیث نموده اند.

ناگفته نماند که این حدیث در برخ دیگر از کتب حدیثی نیز آمده است ولی در تمام سندها « نُعَیْمُ بْنُ حَمَّادٍ » ضعیف وجود دارد.

 

تفاوت های الفاظ روایت :

 

این روایت اربعین در روایت (۲۰۹) کتاب ،المدخل الی السنن الکبری بیهقی این گونه آمده است «لَنْ یَسْتَکْمِلَ مُؤْمِنٌ إِیمَانَهُ حَتَّى یَکُونَ هَوَاهُ تَبَعًا لِمَا جِئْتُکُمْ بِهِ» .

ترجمه : هرگزایمان مسلمانی کامل نمی گردد تا اینکه خواهشاتش تابع و پیروی آن چیزی باشد که من برایتان آورده ام .

 

منابع حدیث :

 

این حدیث در کتب زیر روایت شده است :

 

۱ - کتاب السنه ابن ابی عاصم روایت (۱۵) .

۲ - کتاب الابانه ابن بطه روایت (۲۷۹) .

۳ - المدخل الی السنن الکبری بیهقی روایت (۲۰۹) .

علاوه از کتب مذکور این حدیث در برخ دیگر از کتب حدیثی نیز روایت شده است .