۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه کتاب لؤلؤ و مرجان حدیث (۱۷۹ تا ۱۸۹)

 

(179) حدیث أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ، أَنَّ نَبِیَّ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ یَطُوفُ عَلَى نِسائِهِ فِی اللَّیْلَةِ الْوَاحِدَةِ وَلَهُ یَوْمَئِذٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ .


ترجمه : انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند : همانا پیامبر الهی (محمد) صلی الله علیه و آله وسلم (گاهی) در یک شب بر(تمام) زنانشان گشته زده ( و با همه همبسترمی شدند، ناگفته نماند که) در آن زمانی (که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در یک شب به نزد همه همسرانشان می رفتند) نه خانم داشتند .


(180) حدیث أُمِّ سَلَمَةَ؛ قَالَتْ: جَاءَتْ أُمُّ سُلَیْمٍ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ؛ فَقَالَتْ: یَا رَسُولَ الله إنَّ اللهَ لاَ یَسْتَحْیِی مِنَ الحَقِّ، فَهَلْ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ غسْلٍ إِذَا احْتَلَمَتْ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا رَأَتِ الْمَاءَ، فَغَطَّتْ أُمُّ سَلَمَةَ، تَعْنِی، وَجْهَهَا، وَقَالَتْ: یَا رَسولَ اللهِ وَتَحْتَلِمُ الْمَرْأَةُ قَالَ: نَعَمْ، تَرِبَتْ یَمِینُکِ، فَبِمَ یُشْبِهُهَا وَلَدُهَا.


ترجمه : ام سلمه رضی الله عنه فرمودند : ام سلیم (رضی الله عنه) به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمدند ؛ و سپس فرمودند: ای رسول الله همانا الله از(بیان) حق شرم نمی کند ، آیا بر زن هم آنگاه که احتلام می شود غسل واجب می گردد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : (بله) زمانی که (خواب دیده و) آب (منی) ببیند (براو غسل واجب می شود)، ام سلمه چهره اش را ترش کرده ( و با این طریق اظهار تعجب نموده) و گفت : ای رسول الله آیا زن هم احتلام می شود؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند : بله ، دست راستت خاک آلود شود، (اگر آن گونه که تو تصور می کنی که زن احتلام نمی گردد می بود) پس بنا بر چه چیز(گاهی) بچه زن شبیه او می گردد .


(181) حدیث عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الجَنَابَةِ بَدَأَ فَغَسَلَ یَدَیْهِ، ثُمَّ یَتَوَضَّأُ کمَا یَتَوَضَّأُ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ یُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِی الْمَاءِ فَیخَلِّلُ بهَا أُصُولَ شَعَرِه، ثُمَّ یَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثَ غُرَفٍ بِیَدَیْهِ، ثُمَّ یُفِیضُ الْمَاءَ عَلَى جِلْدِهِ کُلِّهِ.


ترجمه : عایشه رضی الله عنها همسرپیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : همانا (عادت) پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بر این بود که هرگاه که می خواستند غسل جنابت نمایند (اول) شروع نموده و دو دستشان را (تا به مچ سه بار) می شستند و سپس همان گونه که برای نماز وضو می گرفتند (در ابتدای غسل نیز) وضو می گرفتند(تا اینکه بجای مسح سررسیده) سپس(در آن وقت سرشان را بدین گونه می شستند)، که انگشتانشان را در آب فروبرده و(آنها خیس نموده و آب برداشته و سپس) با آنها ته موهایشان را (شسته و) خلال می کردند ، و بعد (از خوب شستن سرشان) با دو دست برسرشان سه مشت آب می ریختند و سپس بر تمام بدنشان آب ریخته (و تمام جسمشان را می شستند، و سپس در آخرپاهایشان را تا قوزک ها می شستند و بدین ترتیب غسلشان را به پایان می رساندند).


(182) حدیث مَیْمُونَةَ، قَالَتْ: صَبَبْتُ لِلنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً، فَأَفْرَغَ بِیَمِینِهِ عَلَى یَسَارِهِ، فَغَسَلَهُمَا ثُمَّ غَسَلَ فَرْجَهُ، ثُمَّ قَالَ بِیَدِهِ الأَرْضَ، فَمَسَحَهَا بِالتُّرَابِ، ثُمَّ غَسَلَهَا، ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ وَأَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَیْهِ، ثُمَّ أُتِیَ بِمِنْدِیلٍ، فَلَمْ یَنْفُضْ بِهَا.


ترجمه : میمونه (رضی الله عنها) فرمودند : من برای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (در ظرفی) آب غسل ریختم (تا با آن غسل نمایند، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم غسلشان را چنین شروع نمودند که ظرف آب را کج نموده و) سپس با دست راستشان بر دست چپشان ریختند، و سپس هر دوست را (سه بارتا به مچ) شستند و سپس (با دست چپ) شرمگاهشان را (استنجا زده و) شستند، سپس ایشان دست (چپشان که با آن استنجا زده بودند) برزمین کشیده و با خاک مالیده و مسح نمودند و سپس آن را شستند، سپس (بدین ترتیب وضو گرفتند که ) دهان و بینی شان را آب کشیدند و سپس چهرهشان را شستند و(چون به مسح سررسیدند) بر سرشان آب ریختند،(وآن را خوب شستند و سپس تمام بدنشان را شستند) و سپس (از مکان غسلشان) یک سو رفته و دو پایشان را تا به قوزکها شستند، (وبدین ترتیب غسلشان به پایان رساندند) ، سپس دستمال (و حوله ای) آورده شد(تا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بعد از غسل خودشان را با آن خشک کنند) ولی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (آن حوله را نگرفته و) خودشان را با آن خشک نکردند .


(183) حدیث عَائِشَةَ، قَالَتْ: کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ دَعَا بِشَیْءٍ نَحْوَ الْحِلاَبِ فَأَخَذَ بِکَفِّهِ فَبَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الأَیْمَنِ ثُمَّ الأَیْسَرِ، فَقَالَ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ .


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند : (عادت) پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر این بود که چون می خواستند غسل جنابت نمایند دستور می دادند تا در ظرفی (همانند ظرفی) که در آن حیوانی را می دوشند (آب آورده شود تا با آن غسل کنند) و چون آب آورده می شد (استنجا زده وشروع به وضو گرفتن می نمودند و چون به مسح سر می رسیدند) مشت آبی گرفته برسمت راست سرشان می ریختند وسپس مشت دیگری گرفته بر سمت چپ سرشان می ریختند ( و بدین منوال سرشان را خوب شسته و بعد تمام بدنشان را می شستند و در آخر نیز هم پاهایشان را تا قوزک شسته و آب می کشیدند و بدین ترتیب غسلشان را به پایان می رساندند) .

 

(184) حدیث عَائِشَة، قَالَتْ: کُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ، مِنْ قَدَحٍ یُقالُ لَهُ الْفَرَق.


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند : (گاهی) من بودم که با پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم از یک ظرف (آب) که بدان فرق گفته می شد (و به اندازه شش کیلو وپانصد و بیست و هشت گرم آب می گرفت؛ آب برداشته) غسل می کردم .


(185) حدیث عَائِشَة سَأَلَهَا أَخُوهَا عَنْ غُسْلِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَدَعَتْ بِإِنَاءٍ نَحْوٍ مِنْ صَاعٍ، فَاغْتَسَلَتْ وَأَفَاضَتْ عَلَى رَأْسِهَا؛ وَبَیْنَنَا وَبَیْنَهَا حِجَابٌ (قَوْلَ أَبِی سَلَمَةَ).


ترجمه : ابو سلمه رحمه الله فرمودند : (عبد الله بن یزید) برادر(همشیر و رضاعی) عایشه رضی الله عنها از ایشان در باره (چگونگی غسل و اندازه استفاده آب درغسل) پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پرسیدند ؟ (عایشه رضی الله عنها) درخواست نمودند تا ظرف آبی که به اندازه دو کیلو و یکصد و هفتاد و شش گرم آب می گرفت درخواست نمود و آورده شد، و سپس (عایشه رضی الله عنها) با آن غسل نموده (و در هنگام غسل) بر سرشان آب ریختند ، و در حالی که در میان ما و ایشان پرده ای بود (و ما ایشان را نمی دیدیم) .


(186) حدیث أَنَسٍ، قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَغْسِلُ، أَوْ کَانَ یَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ إِلَى خَمْسَةِ أَمْدَادٍ، وَیَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ.


ترجمه : انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند : (عموما عادت) پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر این بود که با پیمانه ای که به اندازه دو کیلو و یکصد و هفتاد و شش گرم تا دوکیلو و هفتصد و بیست گرم آب می گرفت؛ غسل می نمودند و با پیمانه ای که به اندازه پانصد و چهل و چهار گرم آب می داشت وضو می گرفتند .


(187) حدیث جُبَیْرِ بْنِ مُطْعِمٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: أَمَّا أَنَا فَأُفِیضُ عَلَى رَأْسِی ثَلاَثًا، وَأَشَارَ بِیَدَیْهِ، کِلْتَیْهِمَا .


ترجمه :  جبیر بن مطعم رضی الله عنه فرمودند (صحابه رضی الله عنهم به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره غسل جنابت ونحوی شستن سر به هنگام غسل با یکدیگر اختلاف نمودند و یکی گفت که من در غسل جنابت این گونه سرم را می شویم) که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (برای حل اختلاف) با دو دستشان اشاره نموده (و آنها را همانند اینکه پر آب باشند بر سر ریخته و) فرمودند : اما من (بعد از خوب شستن سرم این گونه) سه مشت آب برآن می ریزم ( و آن را این گونه آب می کشم).


(188) حدیث جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: إِنَّهُ کَانَ عِنْدَهُ هُوَ وَأَبُوهُ، وَعِنْدَهُ قَوْمٌ، فَسَأَلُوهُ عَنِ الْغُسْلِ، فَقَالَ: یَکْفِیکَ صَاعٌ، فَقَالَ رَجُلٌ: مَا یَکْفِینِی؛ فَقَالَ جَابِرٌ: کَانَ یَکْفِی مَنْ هُوَ أَوْفَى مِنْکَ شَعَرًا، وَخَیْرٌ مِنْکَ ثُمَّ أَمَّنَا فِی ثَوْبٍ.


ترجمه : (امام باقر) ابوجعفر(محمد بن علی بن حسین بن علی رحمه الله ) روایت نمودند که ایشان بهمراه پدرشان (زین العابدین علی بن حسین رحمه الله ) به نزد جابر بن عبدالله رضی الله عنه بودند و افراد دیگری نیزنزد ایشان بودند که (برخی) از ایشان در باره (مقدار آبی که برای) غسل (کفایت می کند) پرسیدند؟ (جابر بن عبد الله رضی الله عنه خطاب به سوال کننده) گفت : برای (غسل) تو پیمانه ای که دو کیلو و یکصد و هفتاد و شش گرم آب بگیرد کفایت می کند، مردی (به نام حسن بن محمد الحنفیه رحمه الله) گفت : برای من (این قدر آب) کفایت نمی کند (و نیاز به آبی بیشتری برای غسل نمودن دارم) جابررضی الله عنه فرمودند: این قدر آب برای شخصی (همچون رسول الله صلی الله علیه و سلم ) که از تو موی بیشتر داشته و از تو نیز بهتر بودند کفایت می کرد (پس چطور برای تو کفایت نمی کند، ابوجعفررحمه الله) می فرمایند : سپس (جابر بن عبد الله رضی الله عنه) در حالی که یک لباس بتن داشتند برای ما پیش نمازی دادند .


(189) حدیث عَائِشَةَ أَنَّ امْرَأَةً سَأَلَتِ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ غُسْلِهَا مِنَ الْمَحِیضِ، فَأَمَرَهَا کَیْفَ تَغْتَسِلُ، قَالَ: خُذِی فِرْصَةَ مِنْ مِسْکٍ فَتَطَهَّرِی بِهَا، قَالَتْ: کَیْفَ أَتَطَهَّرُ بِهَا قَالَ: تَطَهَّرِی بِهَا، قَالَتْ: کَیْفَ قَالَ: سُبْحانَ اللهِ تَطَهَّرِی بِهَا فَاجْتَبَذْتُهَا إِلَیَّ، فَقُلْتُ تَتَبَعِی بِهَا أَثَرَ الدَّمِ.


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند : همانا زنی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در باره (نحوی) غسل نمودن (بعد از پاک شدن) از عادت ماهیانه و قاعده گیش پرسید، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) به او (تعلیم و) دستور دادند که چگونه غسل نماید، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در زمان تعلیم غسل به او) گفتند : تکه پنبه ای که به آن مشک (و عطری ) زده شده باشد گرفته و با آن خودت را پاک کن ، آن زن گفت : چه گونه با آن خودم را پاک کنم؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دوباره) با آن (تکه پنبه مشک زده شده) خودت را پاک کن، (بازه آن زن) گفت : چگونه (خودم را پاک کنم) ؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند : سبحان الله، خودت را با آن (تکه پنبه مشک و عطر زده شده) پاک نما، (عایشه رضی الله عنها می فرمایند: من هدف رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را متوجه شدم لذا) آن زن را (گرفته و) بسوی خودم کشیدم و سپس به او گفتم: با آن (تکه پنبه ی مشک و عطرزده شده ) آثارخون را دنبال کن (یعنی داخل شرمگاهت را که با خون دوران قاعدگی آلوده است با آن تکه پنبه مشک و عطر زده شده صاف و پاک کن).