۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه کتاب لؤلؤ و مرجان حدیث (۱۶۸ تا ۱۷۸)

(168) حدیث عَائِشَةَ، قَالَتْ: کَانَتْ إِحْدَانَا إِذَا کَانَتْ حَائِضًا، فَأَرادَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنْ یُبَاشِرَهَا، أَمَرَهَا أَنْ تَتَّزِرَ فِی فَوْرِ حَیْضَتِهَا، ثُمَّ یُبَاشِرُهَا قَالَتْ: وَأَیُّکُمْ یَمْلِک إِرْبَهُ کَمَا کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَمْلِکُ إِرْبَهُ .


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند : زمانی که یکی از ما (خانمهای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) در دوران عادت ماهیانه بسر می برد و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می خواستند که با او مباشرت نمایند (و پوست بدنش را با پوست بدن خانمش بچسپاند) به او دستور می دادند که در زمان شدت خون ریزی عادت ماهیانه اش لنگی ببندد و سپس با او هم آغوشی می کرد (و پوست بدنش را با پوست بدن خانمش می چسپاند، و سپس عایشه رضی الله عنها) فرمودند : کدام یک از شما مالک (کنترل) عضو و شهوتش می باشد آن گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مالک (کنترل) عضو و شهوتش می بودند .


(169) حدیث مَیْمُونَةَ، قَالَتْ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یُبَاشِرَ امْرَأَةً مِنْ نِسَائِهِ، أَمَرَهَا فَاتَّزَرَتْ وَهِیَ حَائِضٌ.


ترجمه : میمونه رضی الله عنها فرمودند : هرگاه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می خواست که با یکی از زنانش هم آغوشی نماید (و پوست بدنش را با پوست بدن خانمش بچسپاند) و در حالی که آن خانم در دوران عادت ماهیانه به سر می برد (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) به آن (خانمش) دستور می داد که لنگی پوشیده (و سپس با او هم آغوشی می کرد و پوست بدنش را با پوست بدن خانمش می چسپاند) .


(170) حدیث أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ: بَیْنَا أَنَا مَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُضْطَجِعَةٌ فِی خَمِیلَةٍ، حِضْتُ، فَانْسَلَلْتُ، فَأَخَذْتُ ثِیَابَ حَیْضَتِی؛ فَقَالَ: أَنُفِسْتِ قُلْتُ : نَعَمْ فَدَعَانِی فَاضْطَجَعْتُ مَعَهُ فِی الْخَمِیلَةِ.


ترجمه : ام سلمه رضی الله عنه فرمودند : در حالی که من بهمراه پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در(زیر) چادر ریشه داری دراز کشیده بودم که عادت ماهیانه ام شروع شد، لذا من آهسته از زیر چادر بیرون رفته و لباس های مخصوص دوران عادت ماهیانه ام را گرفته (و بتن نمودم)، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم چون این حالت و کار مرا دیدند) فرمودند : آیا عادت ماهیانه ات شروع شده است ؟ من گفتم : بله ، (ام سلمه رضی الله عنها می فرمایند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، با این وجود) مرا فراخواند (تا به نزد ایشان بروم و با ایشان هم آغوش و همخواب شوم) لذا (من رفته) و در زیر(همان) چادر ریشه دار و با ایشان دراز کشیده (و هم آغوش شدم ) .

 

(171) حدیث أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ: وَکُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنَ الْجَنَابَةِ.


ترجمه : ام سلمه رضی الله عنها فرمودند : من وپیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بودیم (که گاهی) از یک ظرف آب گرفته و (در یک مکان) با هم غسل جنابت می کردیم .


(172) حدیث عَائِشَةَ، زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: وَإِنْ کَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَیُدْخِلُ عَلَىَّ رَأْسَهُ وَهُوَ فِی الْمَسْجِدِ فأُرَجِّلُهُ، وَکَانَ لاَ یَدْخُلُ الْبیْتَ إِلاَّ لِحَاجَةٍ إِذَا کَانَ مُعْتَکِفًا .


ترجمه : عایشه رضی الله عنها همسرپیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : همانا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بودند که سرشان را (از مسجد بیرون نموده ) و به سمت من در خانه دراز کرده می آوردند و در حالی که خودشان در مسجد (معتکف) بودند و من موهای (سر) ایشان را شانه می زدم و ایشان زمانی که (در مسجد) معتکف می بودند  به بجز بوقت نیاز (و ضرورت) خویش دیگر(هیچ گاه) وارد خانه نمی شدند ( وبلکه همیشه در مسجد می ماندند تا اینکه مدت اعتکافشان به پایان می رسید).


(173) حدیث عَائِشَةَ، قَالَتْ: کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُبَاشِرُنِی وَأَنَا حَائِضٌ، وَکَانَ یُخْرِجُ رَأْسَهُ مِنَ الْمَسْجِدِ وَهُوَ مُعْتَکِفٌ فَأَغْسِلُهُ وَأَنَا حَائِضٌ.


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند : پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بودند که با من هم آغوشی نموده (و پوست بدنشان را به پوست بدن من می چسپاندند) و در حالی که من در دوران قاعدگی بسر می بردم و(عادت) ایشان بود که سرشان را از مسجد بیرون نموده ( و به سمت من در خانه دراز کرده می آوردند و در حالی که خودشان در مسجد) معتکف بودند و من (سر) ایشان را می شستم و در حالی که من در دوران قاعدگی بودم.


(174) حدیث عَائِشَةَ، حَدَّثَتْ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ یَتَّکِى فِی حَجْرِی وَأَنَا حَائِضٌ ثُمَّ یَقْرأُ الْقُرْآنَ.


ترجمه : عایشه رضی الله عنها بیان نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بودند (گه گاهی) در آغوش من تکیه زده و سپس قرآن می خواندند و در حالی که من در دوران قاعدگی بسرمی بردم .


(175) حدیثُ عَلِیٍّ، قَالَ: کُنْتُ رَجُلاً مَذَّاءً فَاسْتَحْیَیْتُ أَنْ أَسْأَلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَأَمَرْتُ الْمِقْدَادَ ابْنَ الأَسْوَدِ فَسَأَلَهُ؛ فَقَالَ: فِیهِ الْوُضُوءُ.


ترجمه : علی رضی الله عنه فرمودند : من مردی بودم که از من مذی زیاد می آمد (و چون فاطمه رض یالله عنها دختر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خانمم بودند) من شرم می کردم که (در باره حکم مذی) از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (چیزی) بپرسم لذا به مقداد بن اسود (رضی الله عنه) دستور دارد (تا از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در این باره بپرسد) و ایشان پرسیدند ؛ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در جواب مقداد رضی الله عنه) گفتند : از آمدن مذی وضو (واجب) می گردد (و غسل واجب نمی گردد) .

 

 (176) حدیث عَائِشَةَ، قَالَتْ: کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَنَامَ وَهُوَ جُنُبٌ غَسَلَ فَرْجَهُ وَتَوَضَّأَ لِلصَّلاَةِ .


ترجمه : عایشه رضی الله عنها فرمودند : (عادت) رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بر این بود که هرگاه که جنب بوده و می خواستند قبل از غسل نمودن بخوابند (استنجا زده و) شرمگاهشان را می شستند و همانند وضوی نماز وضو می گرفتند (و سپس می خوابیدند و بعدا که بیدار می شدند غسل می نمودند).


(177) حدیث ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ سَأَلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَیَرْقُدُ أَحَدُنَا وَهُوَ جُنُبٌ قَالَ: نَعَمْ، إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُکُمْ فَلْیَرْقُدْ وَهُوَ جُنُبٌ .


ترجمه :  ابن عمر رضی الله عنه روایت نمودند که عمربن خطاب رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پرسیدند آیا یکی از ما در حالی که او جنب است می تواند (قبل از غسل نمودن) بخوابد ( و بعدا که از خواب بیدار شد غسل کند) ؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند : بله ، آنگاه که یکی از شما وضو بگیرد (می تواند) در حالی که جنب است بخوابد (و بعد که بیدارشد غسل کند) .

 

(178) حدیث عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: ذَکَرَ عُمَرُ ابْنُ الْخطَّابِ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ تُصِیبُهُ الْجَنَابَةُ مِنَ اللَّیْلِ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: تَوَضَّأْ وَاغْسِلْ ذَکَرَکَ ثُمَّ نَمْ.


ترجمه : عبدالله بن عمر رضی الله عنه فرمودند : عمر بن خطاب رضی الله عنه برای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم این (مطلب را) بیان نمودند که ایشان (گاهی) در شب جنب می شوند (و می خواهند که بعدا غسل کنند آیا می توانند در حالت جنابت بخوابند) رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برایش فرمودند : (قبل از خوابیدن، استنجا زده ) آلت تناسلیت را بشوی و(کامل) وضو بگیر و سپس بخواب (و بعد که بیدار شدی غسل کن) .